vrijdag 18 maart 2016

Deep State




1 opmerking:

Bauke Jan Douma zei

Wat mij intrigeert is het bovenste van die twee boeken die we daar zien. Onder-
schat de betekenis van dat fragmentje dat we daar zien niet. Wat zien we. Welk
boek is dat?

Ik ken heel wat boeken, en dit komt me niet bekend voor, maar is meen daar een
zwarte soldaat te zien, en wel ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog.

De vraag is, een zwartsoldaat aan welke kant in die oorlog. Meest plausibel is
aan de kant van de Noorderlijke Staten (de uiteindelijke overwinnaars).

Hier wordt een bericht afgegeven. We komen we bij de betekenis van dat bericht,
vervat in dat wat die foto vertelt. Die betekenis zou diep-symbolisch kunnen zijn.

Maar wie werkelijk doordenkt, ziet dat de betekenis diep-psychologisch is.
Die omslag is in deze setting een mixtum van hoop, van valse hoop, van business-
opportunity, van bezwering.

Amerika, het kapitalistische Amerika, is gemaakt door de zwarte mens. Die zwarte
mens de valse hoop geven (freedom, equality), geeft hoop voor de kapitalist, be-
tekent business-opportunity. Faalt de kapitalist daarin dan wacht het de zwarte
massa. Dat is de bezwering.

Daarmee straalt deze foto uit, onwillekeurig maar feilloos, dat wat deze en soort-
gelijk puisant rijken bezighoudt: ANGST.

Het geeft een opgeruimd gevoel met dat besef het weekend in te gaan.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...