donderdag 10 juli 2014

Lamyae Aharouay. Een Nieuw Polderlicht



In het voormalige protestants christelijke dagblad trouw schrijft een mij onbekend nieuw intellectueel polder-licht:

COLUMN LAMYAE AHAROUAY   Over veel onderwerpen heb ik in no time een mening klaar. U zou me af en toe gerust een meningenmachine kunnen noemen. Gooi er wat informatie in, en er komt rap opinie uit. Meningen zijn in Nederland aan inflatie onderhevig, en ik ben bang dat ik onderdeel van dat probleem ben. Niet iedere opvatting die ik heb is gebaseerd op een gefundeerde basis. Soms vind ik iets, en verdedig ik dat vol passie, om me later door iemand met betere argumenten over te laten halen.

Toch zijn er zaken waarover ik het moeilijk vind een oordeel te vormen. Zelfs als ik er veel over lees, als ik er veel over zie, en als ik er met mensen over spreek die er meer van weten dan de gemiddelde nieuwsconsument.

Het conflict tussen Israël en Palestina is daar een goed voorbeeld van.

Ook in deze column zal ik me niet branden aan wie begon, wie het kwaad is en wie de schuld van alle problematiek daar verdient. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het niet weet.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3687045/2014/07/10/Conflict-Israel-en-Palestijnen-is-mij-meningmachine-te-lastig.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20140710

Ik citeer deze dame:

'Meningen zijn in Nederland aan inflatie onderhevig, en ik ben bang dat ik onderdeel van dat probleem ben.'

Het is goed dit meteen vanaf het begin te beseffen dat mevrouw AHAROUAY  een 'onderdeel' is van het probleem van de 'meningen inflatie' in de polder. Dat weerhoudt haar vreemd genoeg niet van het 'rap' geven van een 'opinie.' Maar in een zo duidelijke zaak als het zionistisch fascisme dat al decennialang aan de gang is, wil deze mevrouw zich ineens 'niet branden aan wie begon' en wel omdat ze zich niet voldoende in de zaak heeft verdiept, zoals blijkt uit haar woorden 'omdat ik het niet weet.' Waarom wil mevrouw Aharouay dit aan de christelijke lezers van Trouw vertellen? Zodra ik op het eiland Salina ben gearriveerd zal ik de houding van deze opiniemaakster verder analyseren. 


Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...