woensdag 25 april 2012

Chris Kijne van de VPRO 18

Pieter-KLein.jpgDe TV-journalist Chris Kijne is kennelijk fundamenteel van mening veranderd sinds 2008 toen hij schreef: 


'Voor ons journalisten was het natuurlijk niet nieuw dat Wouter Bos ons niet altijd de waarheid vertelde. Wel is het nieuw dat ik op dit moment even niet meer weet of ik wel even hard als vroeger mijn best moet doen om hem die waarheid te laten vertellen. Of er inderdaad niet even een hoger belang is dan 'de waarheid, niets dan de waarheid.'




Deze week stelt hij als columnist van de Spreek'buis het volgende:


'natuurlijk is de vraag belangrijk of Bos verantwoord met onze belastingcenten is omgegaan, en met onze pensioenen. En natuurlijk is het relevant om je af te vragen of de parlementaire democratie op dat moment goed gefunctioneerd heeft.'


http://www.spreekbuis.nl/content/2794/Kijne:_Fouten.html


Hij verzuimt zijn publiek te melden waarom hij nu ineens van gedachten is veranderd, wat toch een interessante vraag is. Eerst betwijfelde hij immers of hij als journalist 'de waarheid, niets dan de waarheid' aan zijn kijkers, luisteraars en lezers moest vertellen en nu stelt hij dat het 'natuurlijk' van doorslaggevend belang is dat de burger in een volwassen democratie eerlijk geinformeerd wordt. Bovendien stelt hij nu dat het 'natuurlijk' -- dat spreekt voor zich, wie zou daar ooit aan hebben kunnen twijfelen, nietwaar? -- dat het 'natuurlijk... relevant is' om 'je af te vragen of de parlementaire democratie op dat moment goed gefunctioneerd heeft.' Het moment dus waarop Kijne liet weten: 'Voor ons journalisten was het natuurlijk niet nieuw dat Wouter Bos ons niet altijd de waarheid vertelde. Wel is het nieuw dat ik op dit moment even niet meer weet of ik wel even hard als vroeger mijn best moet doen om hem die waarheid te laten vertellen.'


 Wat men zich 'natuurlijk' eveneens kan afvragen is of een journalist als Chris Kijne, voor wie niet duidelijk was of er 'niet even een hoger belang is dan 'de waarheid, niets dan de waarheid,' wel geschikt is om journalist te zijn in een gebrekkig functionerende democratie. 


                                                                Tot nu toe heeft Kijne al bijna vier jaar lang geweigerd antwoord te geven op mijn simpele journalistieke vraag om zijn opmerkelijk journalistiek standpunt verder toe te lichten. Democratie is mooi en aardig, denkt mijn collega kennelijk, maar het is voor mij op dit moment niet relevant, financieel en anderszins, om me publiekelijk uit te spreken over mijn tamelijk corrupte houding van destijds. Dus doet hij nu net alsof altijd 'de waarheid, niets dan de waarheid' zijn belangrijkste drijfveer is geweest. Ik kom hierop terug. 


Het opmerkelijke is dat door het poldermodel waarbij iedereen de ander dekt omdat iedereen door dezelfde deuropening moet, opportunisten kritiekloos met hun conformisme weg kunnen komen. Iedereen zwijgt net zo hard als Kijne zelf. 

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...