vrijdag 4 maart 2011

The Mass Media 16

Hillary Clinton: "Viewership of Al Jazeera is going up in the United States because it's real news," Clinton said. "You may not agree with it, but you feel like you're getting real news around the clock instead of a million commercials and, you know, arguments between talking heads and the kind of stuff that we do on our news which, you know, is not particularly informative to us, let alone foreigners."



Omdat ik sinds kort grootvader ben, en ik dus bereikbaar dien te zijn, zat ik deze week bij een KPN-verkooppunt te wachten tot ik een draadloze telefoonset kon kopen. Langs de muur stond een HD-televisiescherm waarop levensgroot een herhaling te zien was van een Pauw en Witteman-uitzending. Ik kijk er nooit naar en toen ik de beelden zag wist ik weer meteen waarom niet. Godzijdank was het geluid uit, alleen al de hoofden vertelden boekdelen. Ik zag een Marokkaans-Nederlandse deelraadvoorzitster of zoiets met haar onvermijdelijke hoofddoek om die in al die jaren niet van vorm en kleur is veranderd, verder hing Pauw aan tafel en Witteman straalde de bekende ambitieuze aanwezigheid uit, verder zat daar of all people Sonja Barend, en mevrouw Verdonk en een meneer wiens fanatieke blik in de ogen die van een PVV-er kon zijn. Hoe dan ook, het was allemaal een herhaling van zetten, niets nieuws onder de zon, de bekende lichaamstaal, de bekend betweterigheid, de bekende hoofden en hoofddoeken, en de bekende argumenten. Ik hoefde niet eens te horen wat ze zeiden, dat zag je zo wel. Het enige dat me werkelijk opviel was dat het leek alsof de tanden van de mevrouw met de hoofddoek waren gegroeid. Het is luie televisie, gemaakt door en voor talentloze mensen voor wie het er niet toe doet wat er gezegd wordt, als het maar geluid maakt. Het is ook geen informatie, het zijn reflexen, geen gedachten, maar cliche's die avond na avond, dag na dag worden herhaald tot ze je neus uitkomen. Het gevaar ervan is dat de deelnemers, de kijkers zowel als de genodigden op den duur gaan denken dat dit de werkelijkheid is. Tot straks de show over is en de geschiedenis de voordeur komt binnenmarcheren.

Watch (via ABC News):


4 opmerkingen:

Sonja zei

Wat Clinton zegt is dat de Amerikaanse propaganda niet meer kan concurreren met zenders als Al Jazeera (en netwerk), dat mensen die zenders nu meer serieus nemen dan de Amerikaanse, als bijvoorbeeld CNN. En dat verkleint het aanprijzen van de Amerikaanse cultuur.

De uitdrukking "real news" heeft een nuance. Ik denk dat je het in deze niet simpelweg moet vertalen met "echt nieuws". Het kan namelijk ook "actueel nieuws" betekenen. Verslaggeving vanuit de 'echte' situatie, ter plekke, en zodoende ook als eerste. Al Jazeera heeft heel veel correspondenten overal op de wereld zitten. CNN, denk ik, probeert meer met persoonlijkheden te scoren, i.p.v. met het nieuws zelf. En er zijn niet zoveel persoonlijkheden bij CNN, als er correspondenten voor Al Jazeera werken.

Wanneer Clinton serieus genomen wordt, dan gaan de Amerikaanse zenders veranderen, voorspel ik. Maar ik denk ook dat ze dat gaat lukken. Want eerst zul je moeten leren dat nieuwsverslaggeving iets anders is dan propaganda bedrijven. En dat gaat veel dieper dan, bijvoorbeeld, meer correspondenten inzetten.

Sonja zei

Ik lees nu pas wat je er eerder over schreef.

Sonja zei

Deze reactie van mij is door Trouw geweigerd:

"Als een zo groot deel van de wereld ontwricht raakt, staat de internationale gemeenschap machteloos toe te kijken."

Het is maar hoe je het bekijkt. Bovenstaande is een echo van het Westerse standpunt - maar een standpunt is nog geen werkelijkheid. Je kunt ook stellen dat het Westerse imperium de wereld ontwricht heeft, en er nu een strijd en roep om balans komt. Die er niet komt, want nooit is balans en vrede, sinds de koude oorlog, economisch voordelig geweest voor het Westen.

Sjuul van Dissel zei

"Als een zo groot deel van de wereld ontwricht raakt, staat de internationale gemeenschap machteloos toe te kijken."

Het is maar hoe je het bekijkt. Bovenstaande is een echo van het Westerse standpunt - maar een standpunt is nog geen werkelijkheid. Je kunt ook stellen dat het Westerse imperium de wereld ontwricht heeft, en er nu een strijd en roep om balans komt. Die er niet komt, want nooit is balans en vrede, inclusief de koude oorlog, economisch voordelig geweest voor het Westen.


Plaats een reactie!
Deel jouw mening met de andere bezoekers

Beste ,
We hebben je reactie goed ontvangen en zullen ze zo snel mogelijk verwerken.
De redactie behoudt zich het recht om reacties in te korten en te herformuleren. De redactie is niet verplicht alle reacties te publiceren.

Met een kleine aanpassing. Afwachten maar. Als je het niet erg vind. Anders sorry, maar zo had ik het niet kunnen formuleren. 12 karakters over? Het lijkt wel twieteren. Kan ik niet.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...