dinsdag 1 maart 2011

Arab Regimes 181

De pro-Israel lobbyist Tony Blair, speciaal gezant van de Verenigde Naties, de Europese Unie, de Verenigde Staten en Rusland, belast met het uitdragen van de door die vier voorgestelde Routekaart voor Vrede in het Midden-Oosten. 


Afgelopen vrijdag stond boven een zes kolommen breed artikel in de NRC:

Europa zoekt nieuwe Maghreb op de tast. Regeringen zetten haastig een nieuwe koers in.

Sleutelwoorden zijn 'op de tast' en 'haastig'. Hoe is dit toch mogelijk? Vele miljoenen euros zijn er gespendeerd aan adviseurs, wetenschappelijke onderzoekers, gezagsgetrouwe journalisten en de westerse politici moeten nu 'op de tast' en 'haastig naar een nieuwe koers' zoeken? Ik wil niet opscheppen, maar al minstens twintig jaar lang heb ik aan de hand van interviews en reportages voor de VPRO en voor allerlei publicaties duidelijk proberen te maken dat een ontploffing in de Arabische wereld onvermijdelijk was. Nooit, maar dan ook nooit heb ik ook maar 1 reactie van een Nederlandse politicus gekregen. Wat me wel opviel was hoe vaak arabisten werden uitgenodigd door mijn collega's om van alles en nog wat te vertellen, behalve dat de regimes daar door ons in het zadel werden geholpen en gehouden en dat we daar een hoge prijs voor zouden gaan betalen. Oke, dames en heren politici, terwijl jullie nog gehaast aan het zoeken en tasten zijn voorspel ik bij deze dat een verdere toenadering tussen de EU en Israel (die nu in de maak is) tot nog meer chaos gaat leiden en dat zolang Europa de Maghreb en het Midden Oosten niet integreert in de Europese economie het daar gaat branden, eerst aan onze voordeur en dan binnen Europa zelf. Tast niet te lang in het duister, maar luister eens een keer. Jullie worden ervoor betaald.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...