dinsdag 11 januari 2011

Femke Halsema. Oef. 15





De zelfbenoemde stem van links heeft het parlement verlaten. Ik las dit erover:


Halsema schetste de verandering van de Kamer van een ‘vriendelijk forum’ tot een ‘strijdlustige arena’ sinds zij in 1998 toetrad als Kamerlid. Negatief oordeelde zij hier niet over. “De taal die we hanteren is soms schril maar ook recht toe, recht aan, de tegenstellingen zijn even hard als ze helder. Mij is dat lief”, liet ze weten. “De afgelopen jaren is de Tweede Kamer onmiskenbaar toegankelijker geworden en dat is goed: veel liever hevige emoties, straatrumoer en ruwere zeden dan de handjeklap en zelfgenoegzaamheid van de besloten sociëteit.”


Het gaat mij om deze uitspraak:


'veel liever hevige emoties, straatrumoer en ruwere zeden dan de handjeklap en zelfgenoegzaamheid van de besloten sociëteit.'


Zou mevrouw Halsema al die tijd niet begrepen hebben dat dit niet perse elkaars tegenovergestelden hoeven te zijn. Ik begrijp nu waarom ze zo lacht tegen Wilders. 'Ruwere zeden' zijn niet het tegenovergestelde van 'handjeklap'. En nu opletten waar Halsema al handjeklappend terecht zal komen. 

1 opmerking:

Sonja zei

Femke Halsema bepleit, zo begrijp ik het, dat politici niet eens meer verantwoordelijkheid hoeven af te leggen voor hun eigen woorden. Maar woorden zijn toch een belangrijk onderdeel van de daden? Zéker bij politici?

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...