dinsdag 28 december 2010

Het NRC Racisme 2

Turks anti-Israëlisch actieschip terug in Istanboel

MM 1  AP Burhan Ozbilici

Aankomst van de Mavi Marmara vandaag in Istanboel. Op de zijkant van het schip beeltenissen van de negen activisten die op 31 mei omkwamen toen Israëlische commando's het schip overvielen. Foto AP / Burhan Ozbilici

BUITENLAND

Duizenden Turken hebben vandaag in Istanboel onder het roepen van anti-Israëlische leuzen de terugkeer van het schip gevierd dat in mei van dit jaar door Israëlische commando’s is overvallen. Daarbij kwamen destijds negen opvarenden om het leven. De Mavi Marmara wilde toen de Gaza-strook bezoeken om steun te geven aan de Palestijnen.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Ahmet Davutoglu, heeft het moment aangegrepen om op te roepen tot herstel van de relatie met Israël, mits Israël excuses aanbiedt en compensatie betaalt aan de (familie van de) slachtoffers. Het is niet de eerste keer dat Turkije dit doet, zegt Turkije-correspondent Bram Vermeulen van NRC Handelsblad, en langzaam lijkt de relatie ook iets te verbeteren.

“Dit is al lang de positie van Turkije en ze zijn ook in gesprek over compensatie. Maar Israël peinst er niet over om excuses aan te bieden. Wel is het zo dat de relatie iets beter is geworden nadat Turkije vorige maand hulp aanbood toen Israël te kampen had met reusachtige bosbranden.”

Tot 2008 had Turkije goede diplomatieke en zakelijke relaties met Israël. Een Israëlisch offensief in de Gaza-strook veranderde toen de verhoudingen. De Mavi Marmara leidde een groep schepen die hulpgoederen wilde brengen aan Palestijnen in de Gaza-strook die door een Israëlische blokkade geheel van de buitenwereld waren afgesloten. Op 31 mei overvielen Israëlische commando’s het schip op volle zee. Turkse activisten dreigen opnieuw schepen naar Gaza te sturen.

http://www.nrc.nl/nieuws/2010/12/26/turks-anti-israelisch-actieschip-terug-in-istanboel/

4 opmerkingen:

Trees zei

Toen ik dit stuk gisteren las in het NRC, gingen mijn haren overeind staan van , ja van wat/ Woede? ongeloof?
Gisteren was de dag dat we herdachten dat Israel om precies half twaalf een grote aanval op Gaza begon.Ik vergeet nooit de beelden toen ik toevallig even de t.v. aanzette. Daar lagen allemaal aan stukken gereten lichamen en krijsende mannen,jongens eigenlijk. Een diploma uitreiking voor nieuwe politieagenten, gebombardeerd. Deze dag was het begin van 5 weken ongenadig bombarderen op de strip. Het resultaat kennen we allemaal. Doden, gewonden, huizen platgebombardeerd etc.etc.
Ik keek gisterochtend ,zoals ik iedere ochtend doe, even langs het rijtje kranten, volkskrant, nrc etc, in de hoop dat er een krant zou zijn die hier, al was het maar, een klein berichtje over zou schrijven. Nergens, noppes. Maar wat schetst mijn verbazing toe ik bovenstaand artikel in het NRC zag. 'Turks anti-Israelisch schip terug in Istanboel. heeeee? Anti-israelisch schip? hoezo. Al enkele jaren zijn er dappere mensen die proberen om op een geweldloze manier de inhumane blokkade van Gaza te breken. Zo ook afgelopen mei, en dit schip was een van de grootste die meedeed aan deze aktie. Hebben de aktivisten niet heel duidleijkg ezegd dat het ze te doen is om deze blokkade te breken, dat ze staan voor internationaal recht, dat ze staan voor het naleven van mensenrechten. Ook hebben we allemaal gezien hoe op deze ochtend in mei Israelische commando's dit schip s'ochtends om een uur of 4 overvielen, en hoe vervolgens 9 aktivisten daarbij het leven leiten. Natuurlijk kwam Israel gelijk met allerlei verklaringen. Ze wilden alleen maar praten met de aktivisten en ze proberent e overtuigen om rechtsomkeer te maken. Maar ieder weldenkend mens kan toch ook bedenken dat als je alleen wilt praten je dat niet doet door s'ochtends om 4 uur een schip te overvallen en aan boord en te beginnen te schieten met scherp.
Voor mij heeft de NRC hier zo grof verkeerde informatie gegeven. Dit schip was niet anti-Israelisch, en alleen die aanhef is zo fout. Ook zij horen nu voor mij onder het rijtje van journalistiek dat gewoon Israels retoriek en bashara overneemt. Schande. Schande dat geen enkele krant ook maar een regel geschreven heeft over de gebeurtenissen 2 jaar geleden, de aanval op Gaza en dat men juist op de dag van die herdenking nog eens zo'n stemmingmakend artikel schrijft. Schande

Sonja zei

De NOS paste een andere truc toe gisteren:

"Activisten, vooral leden van pro-islamitische groepen, lieten honderden ballonnen de lucht ingaan toen het schip de haven van Istanbul bereikte."

Stel je eens voor wanneer christenen opeens geen christenen meer heten, maar pro-christelijke personen. Of dat de NOS wanneer het joden bedoelt schreekt over pro-joodse mensen en groepen. Maar dat doet de NOS niet, omdat christenen en joden voor hen normale mensen zijn met religies die de norm zijn - en moslims blijkbaar niet. De NOS zet moslims apart door ze "pro-islamitisch" te noemen.

Jan Verheul zei

Sonja, je hoeft het niet zo te interpreteren. Er wonen miljoenen (?) islamieten in Istanbul die minder gedreven met deze kwestie bezig zijn en dus niet aanwezig waren in de haven. Ze zijn ook geen lid van een actiegroep die zich het lot van de Palestijnen aantrekt.
De mensen die er wel waren, waren vaak wèl lid van zo'n groep...... hoe kun je zo'n groep noemen ?
De NOS koos voor pro-islamitisch.

Bij deze zou ik de lezers hier willen attenderen op mijn blog. Ik heb twee jaar lang veel gelezen over de joodse invloed op de wereld, en ben geschrokken. Nou ja, mijn blog zal ook wel mensen doen schrikken.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik oprecht naar de waarheid zoek, en ik ben dankbaar voor iedereen die mij op fouten wijst.

Ik streef naar een goede wereld voor elke aardbewoner, omdat we als mens allemaal pijn en verdriet kennen. Maar ik vind wel dat er rasverschillen zijn, en dat we die niet moeten ontkennen. ( Mijn motto: Rücksichtslos de waarheid op tafel leggen. Ook als die pijnlijk is.)
Ook vind ik dat een volk in zijn eigen land een streepje voor moet hebben.
Ik word erg ongelukkig van het massale moslim-bashen en zie dat als een voorbereiding van Israel om de arabische buurlanden kapot te kunnen maken.
Heeft U Max Blumenthal gelezen over het ontstaan van het moslim-bashen?
Erg interessant:
http://maxblumenthal.com/2010/12/the-great-islamophobic-crusade/
Aubrey Chernick sponsort Pamela Geller, maar ook rabbi Shapira (van The Kings Thora, ofwel: Palestijnese babies doden is OK). Het zou mij verbazen als hij niet ook Geert Wilders sponsorde.
Ik ben erg tegen Geert, want hij maakt het immigranten-probleem erger. Maar ik vind wel dat er een probleem ligt dat we moeten oplossen. Dat vond ik trouwens 20 jaar geleden al. Maar toen werd ik uitgekotst.
Enfin, U zou me erg blij maken als U eens wat van mijn artikelen las en er een reactie onder zette.

Ik weet dat Stan en Sonja zich erg op Israel richten. Ik kijk naar de joodse wereldbevolking. Hun geschiedenis, hun psychologie ( Kevin MacDonald) en hun invloed op deze wereld. Die grotere scoop lijkt me ook zinvol om het Isr-Pal. probleem nog beter te kennen dan U nu al doet.


Met vr. groet, JV.

( Op Welingelichte Kringen schrijf ik onder de naam Ross.)

Anoniem zei

De associatie is duidelijk, het kan natuurlijk ook anders, maar dat klinkt te menslievend en daar willen wij moslims niet mee associëren toch?

Opnieuw activisten naar Gazastrook

Ongeveer 500 Aziatische activisten willen proberen de Israëlische blokkade van de Gazastrook te doorbreken, meldt de Turkse liefdadigheidsinstelling Foundation of Humanitarian Relief (IHH).

IHH was de drijvende kracht achter de noodlottige poging om in mei de Gazablokkade te doorbreken. Die poging eindigde in bloedvergieten, toen Israëlische commando's de vloot enterden en negen activisten ombrachten.

De nieuwe vloot reist van Pakistan naar Iran en vervolgens naar de Gazastrook. IHH organiseert het Turkse deel van de reis. (anp/sam)


www.hln.be

anzi

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...