zaterdag 6 november 2010

Peter van Walsum Oud-Diplomaat 32








Meneer Van Walsum,

Het vermoorden van een half miljoen Irakese kinderen onder de vijf jaar behoort volgens u tot de categorie
'heilzame maatregelen' die weliswaar
'onmiskenbaar... leed berokkenen,' maar die desondanks deze massamoord niet meer maken dan te verwaarlozen 'bijkomende schade.' En dus gaf u op de vraag van John Pilger:

'Aren't the deaths of half a million children mass destruction?'

als antwoord

'I don't think you can use that argument to convince me.'


Een half miljoen kinderen, u heeft het aantal niet aangevochten. Nu mijn vraag:

Meneer Van Walsum,

U heeft hooguit nog een paar jaar te gaan, slechts een paar jaar om de balans op te maken. Wat was het allemaal waard deze genocide? Enkele momenten van internationale bekendheid? Een kortstondige bevrediging van uw ijdelheid? Ik vraag dat aangezien u de geschiedenis ingaat als een bureaucraat die onderdeel was van een meedogenloze terreur. Was het dat allemaal waard? Ik bedoel ook dit: u zadelt de volgende generatie (inclusief uw kinderen) op met een uitzichtloze erfenis, want denkt u werkelijk dat uw slachtoffers en al die anderen die op de een of andere manier lijden onder westerse politieke, economische of militaire druk dat zij overtuigd zijn dat u en de uwen werkelijk in mensenrechten, democratie en beschaving geloven?

Dankzij de VPRO heb ik veel door de wereld kunnen reizen en ik kan u zeggen dat de overgrote meerderheid van de wereldbewoners niet in de westerse claims gelooft, dat wil zeggen, door eigen ervaring weet men hoe meedogenloos u en de uwen zijn. Toen Mahatma Gandhi door een blanke journalist gevraagd werd wat hij van de westerse beschaving dacht, antwoordde hij spontaan:
'Ik denk dat dit een goed idee zou zijn.'

Waarom deed u het? Laat het me weten als waarschuwing voor degenen die na ons komen.

Geen opmerkingen: