woensdag 2 juni 2010

Leo Lewin. Morele Chantage

Reactie in NRC:

Leo Lewin
zegt:

Over de gebeurtenis waarover we het hier hebben en over het feit dat er doden zijn gevallen, ben ik verdrietig. En de onversneden haatuitbarstingen waartoe ze aanleiding blijkt te geven, maken me bang. Mag één keer in mijn leven genoeg zijn?

http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/wat-bewoog-israel-om-het-pro-palestijnse-hulpkonvooi-aan-te-vallen/


Dit is een illustrerend voorbeeld van morele chantage voortkomend uit gecultiveerd slachtofferschap. Al in 1981 zei Nahum Goldman, 12 jaar lang president van de World Zionist Organisation, er dit over:


We zullen moeten begrijpen dat het joodse lijden tijdens de Holocaust niet langer meer als verdediging zal dienen, en we zullen zeker moeten nalaten de Holocaust als argument te gebruiken om gelijk wat we ook mogen doen te rechtvaardigen. De Holocaust gebruiken als een excuus voor het bombarderen… is een soort "ontheiliging", een banalisering van de onschendbare tragedie van de Holocaust, die niet misbruikt moet worden om een politiek twijfelachtig en moreel onverdedigbaar beleid te rechtvaardigen.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Het een, de reactie van Leo Lewin, staat absoluut niet in tegenspraak met de uitspraak van Nahum Goldman. Daar ben ik van overtuigd. Ze was geplaatst in het NRC forum. Een forum waar een rabiate antisemiet en fascist kon gloriëren met dank aan de bij u bekende Steven de Jong.
Als reactie heb ik een montage gemaakt om weg te komen van het vooral in deze kwestie, Israël en de Palestijnen, ééndimensionaal denken. Zie: http://my.opera.com/Tibaert/blog/haat of http://alphonse-scaf.blogspot.com/

Even terzijde, kunt u zich nog de houding herinneren van Anton Constandse m.b.t. Israël?

Leo Lewin zei

Misschien is het goed als ik ook even reageer. Het is zoals Alphonse Scaf zegt. Ik stelde twee zaken naast elkaar: een verdrietige zaak: een militaire actie waarbij doden zijn gevallen, en een beangstigende: onversneden haatuitbarstingen als reactie. Ik rechtvaardigde niets, ik sprak geen oordeel uit. De holocaust is voor niets een excuus en als zodanig zou ik die nooit gebruiken.

stan zei

waarom wordt de nazi holocaust er uberhaupt bij gesleept?

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...