dinsdag 18 mei 2010

Femke Halsema. Oef. 2

Halsema: „Ik (ben) mezelf in de loop der tijd ook meer als een product gaan beschouwen – waarbij ik er ook wel enig plezier aan kan ontlenen om dat product te perfectioneren.”

In een neoliberale cultuur waar het marktdenken alles bepaalt, inclusief het zelfbeeld, krijgt men uitspraken zoals hierboven van de leidster van GroenLinks. Het 'product' Halsema moet aan een zo groot mogelijk publiek verkocht worden. Daarbij is de rol van de commerciele massamedia van doorslaggevend belang. De invloedrijke Amerikaanse publicist Walter Lippmann beklemtoonde al in de jaren twintig van de vorige eeuw dat 'public opinions must be organized for the press if they are to be sound, not by the press... Without some form of censorschip, propaganda in the strict sense of the word is impossible. In order to conduct propaganda there must be some barrier between the public and the event. Access to the real environment must be limited, before anyone can create a pseudo-environment that he thinks is wise or desirable.' Immers: 'How small our proportion of direct observations is when compared to those observation that are conveyed to us through the media.' Om nu te voorkomen dat de massa, in de woorden van Lippmann, 'a bewildered herd' op hol slaat, moeten de beelden die de massa krijgt toegediend streng geselecteerd worden, zodat de juiste opvattingen ontstaan 'for the real environment is altogether too big, too complex, and too fleeting for direct acquaintance.' De massamens 'is not equipped to deal with so much subtlelety, so much variety, so many permutations and combinations. And although we have to act in that environment, we have to reconstruct it on a simpler model before we van manage with it.' Vandaar dat het 'product' Halsema zichzelf als 'product' permanent moet 'perfectioneren.' Dus allereerst Het Leuke Meisje, vervolgens Groen en dan ook nog Links. En de journalistiek doet daar graag aan mee.

Maandag 17 mei. De voorpagina van de NRC:

Femke denkt als Heleen van Royen

Schrijver Kluun schaduwt deze week GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema. Deel 1: Femke voelde zich bezwaard, twitterde ze.

Campagnestop. De overtreffende trap van politieke correctheid. Ik heb het even nagegoogled, maar met uitzondering van Sieneke (onze hoop in bange Songfestivaldagen heeft keelontsteking) en de vuilnismannen in Amsterdam en Utrecht (wier werk gelukkig werd overgenomen door Jan Dijkgraaf van HP/De Tijd), is de rest van Nederland gewoon doorgegaan met werken, uitzenden, optreden, aftreden, interviewen en publiceren.

Maar in Den Haag stopten ze pardoes met campagne voeren. Zat ik in mijn eerste weekend als officieel Femke Halsema-volger niet bij het lijsttrekkersdebat in De Rode Hoed, maar betaald te spijbelen in een strandtent in Zandvoort. Lola (2) en Roos (6) hebben al gepleit voor een verlenging van de campagnestop met minimaal een week.

Gelukkig blijkt Femke Halsema ook tijdens een campagnestop niet weg te slaan uit de publiciteit. De oogst van een weekend Femke-watching: een twitteradvies om ons Telegraaf-abonnement op te zeggen en meteen ook maar de NOS in de ban te doen, een twitteruitval naar het ambassadepersoneel in Tripoli en de twitter-melding dat het HP/De Tijd-colofon het voortaan zonder haar naam moet doen. Wordt nog oppassen deze week, voor ik het weet heb ik ook een boycot aan mijn broek hangen. Kan ik de hele week in Zandvoort gaan zitten en dat zie ik Derk Sauer nooit doorbetalen. O ja, en dan was er ook nog een interview van zes pagina’s in Vrij Nederland en eentje van zeven in Volkskrant Magazine. Er zijn lijsttrekkers die minder publiciteit genereren in de hele campagne dan Femke tijdens een paar dagen campagnestop (Femke voelde zich bezwaard, twitterde ze). Kwamen Geert Wilders en zijn kornuiten afgelopen week aankakken met dat ene luizige mediamomentje in Groningen, in van die jacks die je krijgt op zeildagen van bedrijven en daarna wijselijk meteen aan het Leger des Heils doneert. Die dikke kale – kom, hoe heet-ie, met dat brilletje, hij praat en ziet eruit als Ruben van der Meer in die commercial voor printers (Katsjieng!) – in dat witte PVV-jack... Oef. Weer twee zetels eraf.

Ik kan me niet voorstellen dat Femke deze week een groen zeiljack gaat aantrekken. Laat de rest maar voor lul lopen, Femke denkt als Heleen van Royen met haar uitspraak: ‘als ik vaker naar de sportschool ga, verkoop ik meer boeken’. Of, zoals de lijsttrekker van GroenLinks stelt in Vrij Nederland: „Ik (ben) mezelf in de loop der tijd ook meer als een product gaan beschouwen – waarbij ik er ook wel enig plezier aan kan ontlenen om dat product te perfectioneren.”

8 opmerkingen:

Paul zei

Nog een product waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/265909/Baan-Jinek-ter-discussie-door-relatie-met-Moszkowicz.htm

AP zei

Ik weet zeker dat de partijen waaruit GroenLinks gevormd is nu juist tegen dat productdenken (en tegen het kapitalisme in het algemeen) waren. Maar dat was blijkbaar ouderwets.
Ik Ben Een Ding, Een Product (waarvan? van wie? lul maar wat).

Met een gefotosjopte Marianne Thieme (die dat toch echt helemal niet nodig heeft, voorzover iemand dat ooit nodig zou hebben) op de affiches zijn de dames (voorzover voorradig) Allemaal Product.

Beeeeeh

Tess Jungblut zei

Een product is een object en dat is wat er momenteel aan de hand is in ons land (en ook daarbuiten trouwens). Mensen zijn getransformeerd in objecten; in dingen dus. Dat heeft een reden. dat gebeurt niet zomaar! Het is een direct gevolg van de dertig jaar lang voortwoekerende vrije marksteconomie.

Dingen hebben zo hun voordellen: ze hebben geen pijn, geen honger, geen verdriet. Dingen kun je gemakkelijk verplaatsen en desnoods gooi je ze weg als ze niet meer nuttig zijn en of mooi!

Het wordt weer tijd voor iets nieuws. De mens als subject!

Leestip voor de maanden mei, juni, juli augustus en september: 'Het land is moe' van Tony Judt.

Rest de vraag: hoe humaan is Groen Links?

ps: code luidde LAMOSC. Dat kan geen toeval zijn.

;-)

Sonja zei

GroenLinks deed voor mij volledig af (hoewel ik het altijd al te 'liberaal' vond) toen Femke Halsema stoere praat uitsloeg over moeders die alweer aan het werk moesten als de moederkoek er nog niet uit was bij wijze van spreken, terwijl zijzelf thuis een man heeft, die stopte met werken en huisvader is geworden, om haar carriëre mogelijk te maken. Nee, háár kinderen hoefden niet naar creche, en een sleutel om hun nek. En zíj hoefde niet als ze moe thuiskwam met boodschappen nog eens koken en strijken, en de keukenkastjes uitsoppen.

Elitetrut. Heeft géén idee.

Tess Jungblut zei

Het meest ergerlijke van de mensen aan de top is dat zij werkelijk denken en menen dat zij het op eigen houtje allemaal bereikt hebben: de meritocraten

Als de staat der nederlanden er niet was geweest die voorziet in alles, waren zij niet wat zij nu zijn!

Dat vergeten zij en dat maakt hen in mijn ogen dom!

En domme mensen kunnen/mogen niet regeren!

Femke Halsema is gaan geloven in haar eigen succes en zij is vergeten dat haar succes een gevolg is van een vrije markteconomie waaraan zij haar steentje bijgedragen heeft door alle regels van een sociaal ingestelde leefwereld te overtreden onder het monm van Groen en Links!

Maar ook Femke mag zich beraden en ook Femke heeft recht op een tweede kans.

Dan moet Femke ras Tony Judt gaan lezen!

Groet Tess

Sjuul van Dissel zei

Sonja.
Nee dan rooie rutte's routine voor de bijstandsmoeders onderklasse. Is die dan beter dan de groenten van Femke voor de financiële onafhankelijkheid van vrouwen in het algemeen? Je impliciete gedachtengoed geeft maar weer eens weer waar het in het algemeen aan mankeert. Huishoudsters. En aan een Partij v/d Arbeidster i.p.v. een P v/d Arbeid die het af laat weten als het om een (één-mens)inkomen gaat waar een huishouden helemaal mee kan onderhouden kan worden. Typisch weer een issue dat zich in haar eigen staart bijt. Kan me voorstellen dat dat zeer doet. Nee dan maar een P v/d rrr (rooie rutte routine). Stem P v/d A en je krijgt de VVD er gratis bij.

Tess Jungblut zei

;-)

Anoniem zei

De eeuwig kirrende Halsema deed me op een of andere manier denken aan Moskowitz. Waarschijnlijk had Paul dat ook. In de race met de klok w.b. het aanschaffen van accessoires probeert het mafiamaatje ,zoals Jort Kelder hem bestempelde (en ik denk dat hij het maatje wel kan weglaten) van ergens hoog boven zijn infame en abjecte handelen om te zetten in algemeen verantwoord neukgedrag om hiermee zijn algehele geiligheid vrij te pleiten (zie Vuijsje) Duidelijk is dat hij zijn zaakje verliest, want waarom zou je iemand iets 3 keer uitleggen als het in 1 intelligente wip gepiept is?


Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Op Eva's vraag waarom de strafpleiter na een mediastilte van enkele maanden wel met haar wilde praten, antwoordde hij: 'Omdat jij het doet. Je was me opgevallen, een welkome afwisseling op tv. Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.'
En toen Eva informeerde naar het type vrouw dat bij de begin vorig jaar gescheiden advocaat past, zei Bram: 'Een vrouw die even sterk is. Ik kijk, net als twintig jaar geleden, eerst naar het uiterlijk. Maar anders dan twintig jaar geleden vind ik een intelligente vrouw evenzo sexy als een fysiek aantrekkelijke vrouw.'

Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Ik zou me niet laten interviewen door iemand aan wie ik alles drie keer uit moest leggen.

Lachen Bram, heb je er nog zo'n 1?

dagbladen.blogspot.com/.../mr-bram-moskowitz-49-heeft-nienke.html -

Anzi van van Onderen

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...