maandag 1 februari 2010

Dirk-Jan van Baar. Praatjesmaker. 2




En dit schrijft onze Dirk-Jan van Baar over Tony Blair:

Een toekomstig prime-minister zal zich voortaan wel twee keer bedenken voor hij zich achter een Amerikaans militair avontuur schaart, of de positie van het Verenigd Koninkrijk en het Westen als geheel nu op het spel staat of niet. In die zin halen de tegenstanders van de Irakoorlog alsnog hun gram.

http://welingelichtekringen.nl/het-roosteren-van-tony-blair.html

Dirk-Jan, ouwe reus, in geval van oorlog is het buitengewoon verstandig om je 'wel twee keer te bedenken', vooral als het om een, in jouw woorden 'Amerikaans militair avontuur' gaat. Oorlog is geen avontuur, oorlog is een slachtpartij, waarbij door de geschiedenis heen steeds meer burgers worden vermoord. Neem dit nu maar van mij aan. In tegenstelling tot jij heb ik van dichtbij de gruwelijke consequenties van grootschalig geweld gezien. Al de oude Griek Pindarus wees erop dat de oorlog alleen maar zoet is voor degenen die hem niet hebben meegemaakt. Alleen dwazen en praatjesmakers bedenken zich geen twee keer voordat ze geweld gebruiken. Volgens mij moet je je eens in de geschiedenis verdiepen. Heel leerzaam.

1 opmerking:

AdR zei

Dulce bellum inexpertis.
Johan Huzinga citeert Erasmus die Pindarus vertaalt.
Maar ja, Huizinga was historicus...

Volgens mij moet je je eens in de geschiedenis verdiepen.
:-) zeg ik daarop.

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...