donderdag 14 januari 2010

Afshin Ellian. Professor.



Afshin Ellian, de Irak-oorlog en het volkerenrecht

donderdag 14 januari 2010 11:03 door Maria Trepp

Thomas von der Dunk over Nederland en de Irak-oorlog: “Dat de argumentatie volkenrechtelijk niet deugde, was volgens de premier maar een mening. Zeker, zoals Davids haarfijn in NOVA duidelijk maakte, als je met een lantaarntje in alle uithoeken van de juridische wereld gaat zoeken, vind je misschien inderdaad nog wel iemand die er anders over denkt.”

Hahaha, oh zeker vind je een jurist, en ik weet ook wie:

Afshin Ellian.


Ellian heeft de Irak-oorlog en Bush rücksichtslos gesteund.

“[…] rechtvaardige oorlog” [over de Irak-oorlog.]

“Links zou blij moeten zijn dat deze regering van Bush het licht heeft gezien.” (
zie mijn documentatie over Ellian en de Edmund Burke Stichting, de denk-tank van Wilders)

Over het internationale volkerenrecht schreef Ellian in de Volkskrant:

‘Mensenrechten niet sektarisch en quasi-religieus benaderen’ - zo kan men het artikel van Afshin Ellian samenvatten, dat op 28 juni 2007 in de Volkskrant stond. Volkenrechtelijk Nederland: zou een 'eenvormige club mensen' zijn waarin 'zelden meningsverschillen voorkomen', en waarin 'anti-Amerikanisme en VN-verering' regeert. De beroepsgroep zou zelden vragen stellen naar 'het waarom van de aard, rationaliteit, effectiviteit en humaniteit van internationale regels', en veel internationaalrechtelijke deskundigen zouden 'een sektarische en quasi-religieuze' kijk op de mensenrechten hebben.

De jurist Ellian heeft een nogal merkwaardige kijk op het recht. Hij heeft bijvoorbeeld nooit een woord van kritiek heeft geuit op Guantanamo Bay, in tegendeel, hij wil een soort Guantanamo ook in Nederland: ““Misschien moet de wetgever, buiten het strafrecht, de mogelijkheid van een soort administratieve ophokplicht voor de jihadisten in overweging nemen.” (Ophokplicht voor Jihadisten, NRC 26-11-2005)

Aan de universiteit Leiden stikt het van de pro-Irak-professoren. Niet alleen Ellian en de heren van de Burke Stichting, nee, meneer pro-Irak hoogst persoonlijk, Jaap de Hoop Scheffer werd recentelijk tot hoogleraar benoemd in Leiden, zie mijn blog Jaap de Hoop Scheffer en de politieke benoemingen aan de Leidse universiteit. Jaap de Hoop Scheffer werd ironisch genoeg benoemd op de "Peter Kooijmans"-leerstoel. Peter Kooijmans was de eerste prominente CDA'er die kritiek uitte op de Nederlandse steun voor de Irakoorlog,terwijl Jaap de Hoop Scheffer de invasie in Irak juist heeft gesteund. Citaat uit het rapport van de commissie-Davids:

"J. de Hoop Scheffer (CDA), 21 september 2009

Ik heb politieke steun opgevat als een uiting van de opvatting van de Nederlandse regering dat het nu genoeg is met het getreuzel van Saddam Hoessein en dat er sprake is van further material breach, ondanks het feit dat dat door de Veiligheidsraad niet is vastgesteld (...). Zo definieer ik politieke steun. Het alternatief is dat je het oneens

bent met hetgeen de Amerikanen en de Britten gaan doen."

Inderdaad, dat was het alternatief geweest!

Meer blogs over Afshin Ellian:

Afshin Ellian: 'Vergeet Gaza'

Freelance zieleherder Afshin Ellian

Ellian en Cliteur versus Nasr Abu Zayd

Ellian, Lefort, Fortuyn

Ellian: Weg met het humanitaire volkerenrecht

Ellians lofzang op Fortuyn

De clash of civilisations van Afshin Ellian

Het Midden-Oostenconflict: Wilders, Ellian, Cliteur

De schande van Guantánamo Bay

Afshin Ellian en de nazi Carl Schmitt

Kwetsen plaatsen : Afshin Ellian

Ian Buruma over Afshin Ellian en Hirsi Ali


9 opmerkingen:

Anoniem zei

De rechtenfaculteit in Leiden is sowieso een merkwaardige plek. Commissie Davids-lid Nico Schrijver werkt er ook.

Lucas zei

"De Marokkaanse Nederlanders doen hun best om in het nieuws te blijven. Als het in Gouda rustiger wordt, dan zijn weer de Amsterdamse Marokkanen aan de beurt. En als dit allemaal achter de rug is, dan zijn de Culemborgse Marokkanen in het nieuws.

Nee, over een paar weken of maanden is weer gedonder met die Marokkanen."
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian.htm'

Bovenstaande deed mij denken aan de aanklacht die de vaste Ellian-reageerder Eva Kellerman tegen mij had ingediend en waarvoor ik op het politiebureau in Osdorp moest verschijnen. Niet alleen zou ik kritiek op Israël hebben geuit "en dat is strafbaar", ik zou het ook hebben gehad over "die Joden" en mevrouw Kellerman telefonisch hebben lastiggevallen. De politie had mijn telefoon- en internetverkeer nagetrokken maar niets strafbaars kunnen ontdekken. Nadat ik naar eer en geweten de vragen "Spreekt u Arabisch?" en "Vertoeft u veel in het buitenland?" ontkennend had kunnen beantwoorden (waarbij er een lichte glimlach om de mond van de politieman speelde), kon ik weer gaan.

Sonja zei

Pffff! Het zal je maar gebeuren. Als er iemand een smerige haatzaaier en leugenaar is, dan is zij het wel.

AdR zei

Nadat ik naar eer en geweten de vragen "Spreekt u Arabisch?" en "Vertoeft u veel in het buitenland?" ontkennend had kunnen beantwoorden (waarbij er een lichte glimlach om de mond van de politieman speelde), kon ik weer gaan.

Klinkt zo ongelooflijk dat het wel waar moet zijn.
En wat als je wel Arabisch had beheerst of veel in het buitenland had vertoefd? Is dat net zo strafbaar als kritiek op Israel hebben?

Anoniem zei

Volgens mij moet deze juffouw, in bezit van rekenmachine en verrekijker, zich gedeist houden. Een blik op internet spreekt vele foute boekdelen en geeft meer grond voor een aanklacht dan die flauwekul van haar. Misschien zou het Centrum tegen Discriminatie daar eens naar kunnen kijken?


eva.m.kellerman op zondag 1 februari 2009 11:52


Afgelopen jaar had ik huishoudelijke hulp een vrouwtje waarvan de ouders uit het Rifgebergte kwamen. Onder een kopje koffie vertelde zij mij het volgende familie verhaal.

Haar ouders waren volle neef en nicht. Zo waren haar grootouders en overgrootouders.

Fatima, was bijzonder trots op al haar inteelt afkomst en zag geen enkel probleem als haar kinderen met neven en nichten zouden trouwen.

Haar eerste man was ook haar neef waar zij één kind bij had en moest trouwen van haar ouders zodat hij naar NL kon komen. Haar tweede man was geen familie en bij hem had zij acht kinderen.

Toen ik haar vroeg :" Of er in haar familie kinderen waren die een afwijking hadden vertelde zij mij met een staal gezicht dat de medische verzorging in NL zo goed was dat het verder geen enkel probleem voor de familie was."

12 kinderen waren reeds opgenomen in een speciale inrichting voor zwakbegaafde.

Ik zou wel eens willen weten of Kellerman dit met bewijzen kan staven?

anzi

7:51 PM
Anoniem zei
Twee minuten later:


Niks op zondag 1 februari 2009 12:02


@ eva.m.kellerman op zondag 1 februari 2009

Wij hebben enkele jaren in een buurt gewoond, met in onze straat 28 maroccaanse gezinnen. Elke schooldag kwamen er 16 busjes van het speciaal vervoer, om de kinderen van deze gezinnen,, naar het bijzonder onderwijs te brengen. Bij ons op de gallerij, was er een gezin met 6 kindern, waarvan er 5 geestelijk gehandicapt zijn. Dit is ook een neef en nicht huwelijk

anzi

7:54 PM
Anoniem zei
Geldverspilling busvervoer speciaal onderwijs

Dus wat ik van Kellerman begrijp, is dat zij deze gezinnen en de busjes heeft geteld. Ook weet mevrouw te vermelden dat ieder gezin tenminste 1 geestelijk gehandicapt kind heeft daar alle 28 gezinnen kind(eren) hebben die naar het speciaal onderwijs gaan. Zestien busjes lijkt me wat overdreven, maar allah, pak hem beet,ik neem het ruim net zoals Kellerman, je hebt gemiddeld 3 kinderen per huishouden, 3x28=84:16=5,25 kind per busje. Blijft er dus nog heel veel plaats in het busje over. Je kan dus zeggen dat het vervoer w.b. speciaal onderwijs niet voldoet aan de normen van deze tijd, d.w.z. in dit geval teveel verzamelpunten en teveel busjes. Men kan doen met 1 verzamelpunt (alles zit in 1 straat tenslotte,uit vervoersoogpunt de beste optie) en het aantal busjes terugbrengen naar 8. Hierdoor kan men de helft van de kosten besparen.

anzi





































































,

Lucas zei

Het was natuurlijk niet de politie maar mevrouw Kellerman die beweerde dat kritiek op Israël strafbaar is. Het was ook mevrouw Kellerman die beweerde dat zij vanuit Belgische belhuizen en internetcafés in het Arabisch werd bedreigd. Zij meldde op het Elsevier-forum naast haar geheime nummer een telefoonboekvermelding aan te houden om aangifte te kunnen doen. De poltieman begon het verhoor met de mededeling "Ik weet ook niet waarom ze mij hiermee hebben opgescheept."

Anoniem zei

Je moet Kellerman maar vergeven. Zij heeft dat kunstje van mij geleerd. Ik heb haar namelijk aangeklaagd in maart van afgelopen jaar toen ze zeer beledigende dingen over Hamas op het Volkskrant-logje schreef. En toen moest zij dingen uitleggen op het politiebureau.

Lucas zei

Nazistische retoriek:

"Het internationale recht en de islamitische sharia zijn beide studeerkamerrecht. Van de werkvloer losgezongen, door theoretici in elkaar gezet. Theoretici die niet benoemd of gekozen zijn, die zichzelf als zodanig opwerpen, en die elkaar coöpteren.

In de kwestie Balkenende-Irak doet het er, vanuit democratisch oogpunt, helemaal niets toe wat zulke geleerden in het isolement van hun studeerkamers van mening zijn over de internationale verhoudingen: ALLE MACHT KOMT UIT DE LOOP VAN EEN GEWEER, of vanuit een wettig gekozen volksvertegenwoordiging.

De opinies van deze volkerenrechtsgeleerden zijn niet veel meer waard dan het kringlooppapier waarop ze worden uitgeprint. Er is behalve intellectuele pedanterie en goedmenselijkheid geen legitimatie voor deze opinies."
http://hoeiboei.blogspot.com/2010/01/studeerkamerrecht.html

maria trepp zei

Hoi ik wilde nog even melden dat ik ook op Ellians NRC- column van 16 jnauari direct heb gereageerd. Op de site van de NRC te vinden.

maria

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...