dinsdag 29 december 2009

Louise O. Fresco 19



Professor Louise Fresco,

Ik wil u een vraag voorleggen in verband met het feit dat u commissaris bent van Unilever, een multinational die in verschillende landen vestigingen heeft, waaronder de VS. Zie: http://www.unileverusa.com/

U ontleent een deel van uw inkomen aan activiteiten voor Unilever. Welnu, hoe maatschappelijk en ecologisch verantwoord gaat Unilever te werk? Ik vraag dit omdat de Canadese advocaat Joel Bakan in zijn opzienbarende boek The Corporation erop wijst dat 'senior managers of corporations are legally obliged, on pain of prosecution, to seek to maximise profits for shareholders.' Bakan legt uit dat managers van grote concerns 'must always put their corporation's best interests first and not act out of concern for anyone or anything else (unless the expression of such concern can somehow be justified as advancing the corporation's own interests).'

Unilever heeft u een commissariaatschap aangeboden -- naar ik mag aannemen -- in de veronderstelling daar financieel niet slechter van te worden, maar juist beter. Gezien nu de notitie van Bakan zijn mijn vragen de volgende:

1. Of ook de commissarissen van Unilever 'must always put their corporation's best interests first and not act out of concern for anyone or anything else' ?

2. Of uw werk voor Unilever uw wetenschappelijke pretenties niet in het gedrang brengen?

3. En tenslotte: in hoeverre beinvloedt uw financiele band met deze multinational en de Rabobank de politieke en maatschappelijke opvattingen zoals u die ventileert als columniste van de NRC? Of moet ik ervan uitgaan dat al deze zaken elkaar in geen enkel opzicht beinvloeden?

Ik stel die vragen omdat ik me als journalist bewust ben van de belangrijke sociale positie die u bekleedt, en u via de universiteit en het bedrijfsleven een aanzienlijke invloed heeft op de samenleving. Vandaar dat ik graag wil weten met wie we in feite te maken hebben.

In afwachting van uw antwoord,
Stan van Houcke
Journalist/schrijver
Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...