donderdag 15 oktober 2009

Dirk Scheringa Beheer 6

Let u even op: dit publiceerden de deskundige Volkskrantredacteuren 7 maanden geleden:

'De crisisminister
Marc van den Eerenbeemt en Michiel Haighton

Gepubliceerd op 03 maart 2009 09:27,
bijgewerkt op 3 maart 2009 12:55


De elite van het bankwezen keek lang neer op Dirk Scheringa uit Wognum met zijn consumentenbank en de luidruchtig aangeprezen leningen. ‘Beter gezegd, ze keken over me heen’, zegt hij.

Dirk Scheringa (58), eigenaar en bestuursvoorzitter van de DSB Bank. (Guus Dubbelman/ de Volkskrant)
Nu waait er een andere wind. ‘Ik krijg opeens op alle fronten erkenning. Dat is wel heel mooi en bijzonder om mee te maken.’

Scheringa’s DSB Bank hoort bij het selecte groepje banken dat de hand niet hoeft op te houden bij de overheid, en nog steeds een stevige winst boekt – vorig jaar 50 miljoen euro. Zijn voetbalclub AZ is met ruime voorsprong op weg naar de landstitel. En als volgend jaar de nieuwbouw van zijn ‘Scheringa Museum voor Realisme’ in Spanbroek de deuren opent, zal de kwaliteit van de collectie ‘de wereld versteld doen staan’.

Dirk is ‘binnen’. Als de ‘oer-nuchtere West-Friese jongen’ rondloopt op The European Fine Art Fair in Maastricht, evenzeer een topbeurs voor de schone kunsten als een eerste klas social event, heeft hij moeite om bij de schilderijen te komen. ‘Ik praat met wel duizend mensen. Van De Hoop Scheffer tot Willem-Alexander en Máxima, met iedereen heb ik tegenwoordig goede gesprekken. Ik heb inmiddels een gigantisch netwerk.’

De Volkskrant bezocht Scheringa ten behoeve van de Economische Agenda, een project over de economische toekomst van Nederland. Een van de vragen die opborrelden uit een verzoek aan de lezers van de krant en een Panel van Wijzen was de rol van de elite bij het ontstaan van de huidige crisis. Slecht functionerende bestuurders krijgen exorbitante bonussen en salarissen. Toezicht op bedrijven en markten faalt te vaak. Het old boys network ligt onder vuur. Heeft outsider Scheringa, zoon van een kaasmaker uit Friesland, nog tips over de opbouw van een nieuwe toplaag en het afwenden van de crisis?

Onlangs sprak Scheringa nog aan de universiteiten in Groningen en Rotterdam en bij het ministerie van Financiën in Den Haag, zo somt hij op. Dan merkt hij weer eens dat hij toch wat anders in het leven staat dan veel van zijn toehoorders. ‘Ik denk pragmatisch hè. Ik heb niet op de universiteit geleerd. En ik ben ook niet in de politiek gaan werken, zonder ooit écht gewerkt te hebben. Ik heb echt meegemaakt hoe het er in de samenleving aan toe gaat, hoe het werkt. Wij hebben hier meer praktijkervaring en zijn crisisbestendig. We weten wat het is om tegenwind te hebben.’

De grote banken die in de problemen zijn geraakt, hebben het verkeerde slag bestuurders gehad, zegt Scheringa. ‘Aan het roer staan geen ondernemers. Mijn bedrijf heb ik eigenhandig opgebouwd. Alles wat ik al die jaren heb gespaard, zit in mijn bank. Plus: ik heb miljarden euro’s van spaarders op de bank staan. Ik zou me niet op straat durven vertonen als daarmee iets gebeurt.

‘Ik neem geen risico’s. Ik doe geen dingen die ik niet begrijp. Dat is heel anders bij managers die tijdelijk een bedrijf moeten leiden. Daar is de beloning op de korte termijn gesteld. Die mensen krijgen een wereldbonus. Die halen alles uit de kast om zo snel mogelijk mooie cijfers te laten zien. Dan ga je dingen verzinnen die onverantwoord zijn.’
[...] We hebben een soort oorlogskabinet nodig. Zeg maar een crisiskabinet. ‘Je hebt ondernemende mensen nodig om te overleven, om uit die crisis te komen. Mensen die ratting hebben, de eigenschappen van een rat. Dat dier overleeft altijd als hij in een noodsituatie zit. Die bijt desnoods zijn eigen staart af om te overleven. Als er problemen op je af komen, moet je niet denken ‘Help!’, maar moet je die problemen gewoon oplossen.’
U bent beschikbaar?
‘Ik ben beschikbaar. Ik wil die kar wel twaalf maanden trekken. Als gevolmachtigd crisisminister op financieel gebied. Om dit op te lossen. Dan denk ik dat de crisis veel korter duurt. Daarna ga ik weer naar mijn baan hier in Wognum.’

http://www.volkskrant.nl/economie/article1157728.ece/De_crisisminister

Jawel, meneer. Het probleem is alleen dat de belastingbetalers nu 'die kar' uit de stront moeten trekken. Met hun eigen geld wel te verstaan, niet dat van Scheringa, die volgens eigen zeggen 'de eigenschappen van een rat' heeft. Reken maar dat Dirk 'overleeft altijd als hij in een noodsituatie zit.' Mark my words. En mijn wakkere collega's? Wat zou er toch allemaal achter hun rug en onder hun neus zijn gebeurd in die korte periode dat het imperium 'verdampte'? Misschien hadden Marc van den Eerenbeemt en Michiel Haighton eerder uit het 'netwerk' van Scheringa moeten stappen. Van enige afstand kun je vaak beter kijken dan wanneer je er te dicht op staat om goed te kunnen zien.

3 opmerkingen:

AdR zei

Wat de hel is nu weer de DSB bank tour? Inderdaad mede gesponsord door Ursem, de grootste cellenbouwer van Nederland (beroemd van de Schipholcontainers die afgebrand zijn met elf doden tot gevolg).

AdR zei

Goed, dat is dan de liefdadiger spelen van uw en mijn centen - zoniet uw saldo dan uw belastingen (van die gevangenissen dus; en nog aftrekbaar voor hun ook).

Intussen is overigens de nieuwe coalitie rond.
Als de PvdA op dit punt enig principe had (maar op welk punt heeft die club die eigenlijk wel?) zou hij nu gebroken hebben, nu de coalitiepartners met Wilders en de VVD vreemdgaan. Het komt maar al te goed uit, en breken betekent nieuwe verkiezingen en een wegvagen van de partij.
Korotm, de PvdA is volledig medeverantwoordelijk maar kan net doen of het niet zo is.

Sonja zei

En de AOW gaat naar 67.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...