donderdag 25 juni 2009

Roots 3

Als tiener al wisten mijn vrienden ik dat de roots uit onze blanke cultuur verdwenen waren. En hoe we ook zochten, we vonden die niet terug. Wat was het om Nederlander te zijn? Mijn moeder was Schotse, ik groeide op met de wereldliteratuur, de muziek waar ik van hield was gebaseerd op de blues. En mijn gevoel werd verwoord door Robert Allen Zimmerman, zoon van een joodse vader die uit de Oekraine was gevlucht voor de christelijke pogroms.  

Just Like Tom Thumb's Blues

When you're lost in the rain in Juarez

And it's Eastertime too

And your gravity fails
And negativity don't pull you through
Don't put on any airs
When you're down on Rue Morgue Avenue
They got some hungry women there
And they really make a mess outa you

Robert Zimmerman alias Bob Dylan.

Welke westerse cultuur, mijn vriend?

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...