dinsdag 30 juni 2009

Çilay Özdemir van Trouw

Çilay Özdemir (39) is een Nederlandse columniste van Turkse afkomst, single en journalist. Ze heeft geen kinderen.

Vandaag staat boven haar column in Trouw-column:

'Hoera, de geest is uit de fles in dictatoriaal Iran'

http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/article2802463.ece/

Hoera__de_geest_is_uit_de_fles_in__dictatoriaal_Iran_.html

Çilay, je bent 39 jaar oud, weliswaar geen moeder, maar toch, het zijn jonge mensen die sterven zodra 'de geest uit de fles [is]'. Het vloeien van bloed is tragisch en dat moeten mensen zoals jij niet begroeten met 'Hoera'. Dat is ongepast, het is geen voetbalwedstrijd. Ik neem aan dat je de strekking van deze woorden niet goed beseft. Immers jij bent in een beschermd milieu opgegroeid, in een land van orde en gezag, iemand die naar alle waarschijnlijkheid nog nooit een mens door geweld heeft zien sterven, en nog nooit een granaat heeft horen ontploffen of de verwoestende inslag van een kogel heeft gezien in het lichaam van een jonge man of jonge vrouw. Çilay Özdemir wordt volwassen.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Nnie tte snel oordelen. Haar uitgeefster Artemis meldt:

"Çilay Özdemir werd in 1966 in Turkije geboren en kwam op haar tiende naar Nederland. Na haar studie aan de heao in Rotterdam werkte ze in verschillende functies bij de overheid. Sinds 2005 is ze werkzaam als freelance journalist en publicist, en ze woont met haar partner afwisselend in Jordanië en Nederland."

Zij heeft in ieder geval de staatsgreep van 1971 meegemaakt - hoe bewust zij de gevolgen ervan gezien heeft is ongewis.
In Turkije is nog minder onschuldig landschap dan in Nederland...

Anoniem zei

Je bevindt je sowieso op schuldig terrein als je voor Trouw werkt!

anzi

Anoniem zei

Mijn islam
Nee, ik wil geen moslim zijn als mijn islam gebiedt dat homo’s moeten worden vermoord. Deze waanzin moet stoppen. We moeten iets doen. Laten we samen iets doen, alsjeblieft.

Aldus Odsemir in de Volkskrant!


Ik zou zeggen, overstappen naar het christendom, daar zijn de homo's altijd vertroeteld en vooral nu mogen zij als reclamebord fungeren. Als je er geen bezwaar tegen hebt de homo's in te ruilen voor Palestijnse kinderen en zo, zeker doen. En als je voor de Trouw werkt, begrijp ik dat je er geen bezwaar tegen hebt.
God zij met je, mijn kind, je zal het nodig hebben, want schijnbaar heb je nog steeds een of andere pierlala nodig om voor jou te denken!

Anzi

Anoniem zei

Het toppunt van integratie

Wil de islamitische Andries Knevel nu opstaan?
Aldus Odsemir.

anzi

Sonja zei

Weird: Samen tegen eerwraak en slankheidsideaal
NRC 2 mei 2007 14:55
"Betere samenwerking tussen allochtone en autochtone vrouwen is geboden, menen Stine Jensen en Çilay Özdemir. Benadruk niet wat ons scheidt maar wat ons bindt."

Naast eerwraak en slankheidsideaal wordt ook een vergelijk gemaakt tussen een schaamlipcorrectie en vrouwelijke besnijdenis. Omdat, zo is de redenering, het gaat over "een door mannen opgelegde norm van kuisheid, seksualiteit en schoonheid." Okee, je kunt van drop en een verbrand lijk ook stellen dat ze beiden zwart zijn - maar wat is dat voor vergelijking?
Daarnaast is mij niet bekend dat vrouwen onder druk van een mannen een schaamlipcorrectie laten uitvoeren, ik betwijfel dat. En het "slankheidideaal" is ook uitsluitend een 'issue' voor witte vrouwen met geld. Arme (dikke) vrouwen hebben namelijk wel iets anders aan hun hoofd dan naar de sportschool gaan of het zoveelste peperdure zalfje op hun cellulitis te smeren.

Maar ja, hoe kan het ook anders: uit het schooltje van Heleen Mees en andere 'powerfeministen' vrees ik.
http://www.nrc.nl/opinie/article1793862.ece/Samen_tegen_eerwraak_en_slankheidsideaal

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...