woensdag 13 mei 2009

Ben Knapen van de NRC

De NRC-columnist Ben Knapen, ja inderdaad, die van de Bilderberg conferentie, stelt vanavond in zijn krant dat 'binnen Amerika zelf [de] macht [is] verplaatst: Wall Street maakte vele jaren de dienst uit, betaalde praktisch voor elke senatorcampagne, was, kortom, het centrum van financiële, politieke en ideologische zwaartekracht.'

Ik herhaal de woorden van een van deze vooraanstaande Nederlandse poortwachter van de vrije markt ideologie: 'Wall Street maakte vele jaren de dienst uit, betaalde praktisch voor elke senatorcampagne, was, kortom, het centrum van financiële, politieke en ideologische zwaartekracht.' 

Nog een keertje: 'Wall Street maakte vele jaren de dienst uit, betaalde praktisch voor elke senatorcampagne, was, kortom, het centrum van financiële, politieke en ideologische zwaartekracht.'

En om het werkelijk diep te laten bezinken, voor de laatste maal: 'Wall Street maakte vele jaren de dienst uit, betaalde praktisch voor elke senatorcampagne, was, kortom, het centrum van financiële, politieke en ideologische zwaartekracht.'

Wat Ben Knapen hier stelt is dus dat de VS al die jaren geen democratie is geweest, maar een plutocratie, een bestuursvorm waarin geld ervoor zorgt dat de macht en de wetten door  een financiele elite worden bepaald. Waarom hebben we dat niet eerder in de NRC gelezen? Ik bedoel dit, als deze voormalige hoofdredacteur van 'de slijpsteen voor de geest' dit constateert -- weliswaar laat, maar toch, beter laat dan nooit -- dan verwacht ik dat de verslaggeving van dit commercieel massamedium vanuit dit besef, vanuit deze werkelijkheid verslag geeft. Met andere woorden: verslag doet van een imperiale macht die door en door gecorrumpeerd is door de rijke elite. Maar dat doet de NRC niet. Waarom niet? 

Geachte Ben Knapen, ik verzoek u beleefd en vriendelijk de lezers van mijn weblog en mij uit te leggen waarom dit niet gebeurt, en waarom u pas 'achteraf' uw constatering publiekelijk bekend maakt? En dan tenslotte nog deze vraag: als hoofdredacteur van de NRC was u destijds aanwezig bij besloten Bilderberg-conferenties, waar een uiterst select gezelschap machtige en gefortuneerde stervelingen hun belangen bespraken. Aanwezig was dus ook dezelfde groep rijken die in de militair en politiek machtigste westerse staat voor 'elke senatorcampagne [betaalde], kortom, het centrum van financiële, politieke en ideologische zwaartekracht [was].' Meneer Knapen, gezien het feit dat u lid bent van het Republikeins Genootschap, ga ik ervan uit dat u een overtuigd democraat bent, iemand die voor openheid is in een wereld waarin volgens uw eigen zeggen de rijke elite 'de dienst uitmaakte'. Bent u bereid om de lezers van mijn weblog te vertellen wat er tijdens die besloten bijeenkomsten werkelijk besproken werd? In afwachting van uw antwoord,
collegiale groet,
Stan van Houcke

Ik heb mijn vragen naar Ben Knapen ge-emaild. Nu afwachten.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Och, als dat eens zou kunnen, een tipje van de sluier oplichten.
Meneer Knapen, ik zal nooit geen vervelende dingen over u schrijven, u de hemel inprijzen als u een beetje openheid van zaken kan geven!

Allervriendelijkste groet,
anzi

Sonja zei

Ook ik wacht met spanning uw antwoord af meneer Knapen.

Sonja zei

Plutocratie? Ik denk persoonlijk eerder een syndicaat, organized crime.

Anoniem zei

Dat machthebbers daar aanwezig zijn en in het geheim duistere plannetjes smeden is al van de zotte, maar wat moeten die krantenjongens daar?

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...