donderdag 30 april 2009

Terreur 2

Sonja attendeerde me op deze afbeelding in The New York Times. Wat is de werkelijkheid?

Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Terreur" achtergelaten:

Stan, bekijk deze foto eens in de New York Times: die is gephotoshopt! De bus met de leden van het koningshuis was namelijk al de hoek om toen de auto tegen de sokkel reed.
Foto: Albert Nierboer/Royal Press, via European Pressphoto Agency
Albert Nierboer/Royal Press, via European Pressphoto Agency

Members of the Dutch royal family, on the open bus in the background, reacted as bystanders were knocked to the ground by a vehicle driven at full speed through the spectators in Apeldoorn, the Netherland

Zie: http://www.nytimes.com/2009/05/01/world/europe/01dutch.html?_r=1&ref=world

22 opmerkingen:

Sonja zei

Ik denk het, maar hard maken kan ik het niet. Ik heb mensen op de plek bekeken en de stand van de bus, en het klopt volgens mij niet.

De Telegraaf kopt 'Veroorzaker drama blanke man' incl. aanhalingstekens. Dus zou je denken dat ze iemand citeren. Maar daar is in het bericht nergens sprake van.

Bert Erends zei

Sonja, ik denk echt dat je je vergist. Als je de twee filmpjes bij de NOS ziet, hier, dan is duidelijk de bus met Oranjes nog op de hoofdweg als de auto tegen De Naald botst. Vervolgens gaat de bus linksaf richting paleis. Uit de positie van de auto op de foto in de New York Times kun je concluderen dat de bus daar net linksaf geslagen is (richting paleis) en de koninklijke familie nog steeds uitzicht heeft op de auto.

Groet,

Sonja zei

Dit is echt een raar verhaal. Inmiddels is de genoemde foto in de NYT ingewisseld voor een andere. Waarom zou dat zijn?

Ik ging eens kijken bij het persagentschap EPA, waar de foto vandaan komt. Op de homepage verschijnen bewegend random foto's. Zie ik toevallig een oude zwart-wit foto voorbijkomen die ik herken. Even kijken. De begeleidende tekst:

Photographer: TEL AVIV FOUNDATION - HANDOUT
Date created: 11.04.1909
Caption: A handout photograph supplied by the Tel Aviv Foundation shows representatives of 66 Jewish families gathered on a sand dune north of Yafo or Jaffa as they take part in the allocation of plots of land that later would become the metropolis of Tel Aviv, Israel. The families used seashells in order to hold a raffle that would divide the land in a fair way. As Israel turns 61 and celebrates its Independence Day on 28 April 2009, it is in conjunction with the modern, thriving city of Tel Aviv celebrating it's centenary, having been founded in 1909 on the sand dunes north of Yafo.

En nu weet ik weer waarom ik deze foto ken. Hij is namelijk... in scene gezet.

Avraham Soskin's famous photograph of the land lottery, where a group of new "shareholders" stands huddled together in the sands, is a carefully staged portrait (Fig. 1). The angle and perspective of the photo set the horizon on the dunes. There is no sign of the city of Jaffa to the immediate south, nor of the Jewish neighborhoods of Neveh Tsedek and Neveh Shalom (founded in the 1880s), nor of the Templar settlement Sharona or the extensive Arab agriculture in the form of orchards just to the east. The city is formed--yesh me-ayin--despite the protest of the lone figure at the top of the photo who, as legend has it, yelled out "meshugaim, eyn kan mayim!" (You're crazy, there's no water here!). In one later reproduction of the photo, the figure has been erased, his dissenting presence removed, perhaps by the photographer; he no longer disturbs the unified ring of "pioneers." (bron)

Sonja zei

Nee Bert er is meer aan de hand, op het voor handen zijnde materiaal staat er op het moment dat de bus zich ongeveer in die positie bevindt een man in een geel mouwloos overhemd, die zich buigt naar de auto. In de NYT is die niet aanwezig. Er is nog een foto met diezelfde man, die nog steeds bij de auto staat, en dan is de bus ook niet (meer) zichtbaar. Het is onmogelijk dat die man zo snel uit de zoeker heeft kunnen rennen (en binnen de seconde weer is teruggerend?). Tenminste: ik beweer dat dat onmogelijk is.

stan zei

bert

juist door de nos beelden zie je dat de foto niet kopt. de bus zou rechts van de zwarte auto moeten staan. ik denk dat sonja gelijk heeft.
kijk nog maar eens.
stan

stan zei

bert
ik heb het nog eens bekeken, maar met een telelens zou het toch kunnen kloppen. ik twijfel.
stan

yelamdenu zei

Hier nog een fotootje van gesloopte auto + cabrio bus

Poplar zei

Op http://www.nrc.nl/binnenland/article2228305.ece/Vijf_doden_bij_aanslag_op_rijtoer_koningin

zijn videobeelden te zien.
Op 0:21 staat de situatie die hier is gefotografeerd, maar dan haaks op de as fotograaf-bus. Daaruit kun je opmaken dat de foto kan kloppen. De foto is met forse telelens gemaakt waarschijnlijk.
Je ziet oranje shirt, de bus achter de Naald, de man met armen wijd en grijze stropdas,maar veel wijder uit elkaar.

Bert Erends zei

Op het onderste filmpje op dezelfde NOS-site zie je dat, gezien vanuit de richting waar de auto komt, op het moment dat de auto tegen De Naald botst, de bus rechts van de auto is. Direct daarna buigt de bus naar links af (richting paleis), zodat, in de zelfde richting gezien, de bus voor de auto gekomen is.

Bert Erends zei

Op de foto die yelamdenu plaatste staat de bus op het punt linksaf te slaan.

Sonja zei

Ja, dat klopt Bert, maar dat zegt niks, want op de NYT foto stonden er al zo'n 12 of meer mensen om de auto heen. Zo snel kan dat gewoon niet.

yelamdenu, op 'jouw' foto zie je die man met dat gele overhemd aankomen die in de auto kijkt. Op de NYT foto stond die niet.
Op die foto zie ik trouwens ook twee kogelgaten, zo lijkt het, en heeft de dader op zijn schoot niet een schrijfblok? Zaken die we nog nergens lezen in de media.

Sonja zei

Ik wil verder niet zeuren hoor, en ja, een telelens kan dingen raar vervormen, maar toch blijf ik het, achteraf gezien, vreemd vinden dat deze superfoto in de Nederlandse media nergens te zien is, en dat de NYT hem heeft weggehaald.

Sonja zei

Hier het bewijs, foto's in de NRC:
foto 5: man met gele hemd kijkt in de auto, bus gaat in de bocht
foto 6: bus is al bijna voorbij, maar de man in het gele overhemd staat er nog, en staat nog (of weer) gebukt
foto 7: de bus is voorbij, en de man in het gele overhemd loopt weg.
Dus waar is die man op de foto in de NYT?

Sonja zei

YouTube:
Zet het beeld stil op exact 0.26 sec. Daar zie je de man het het gele overhemd naast de auto staan, het gezicht van de auto af, terwijl aan de rechterkant de bus volgens mij vrij precies op de positie staat van de foto in de NYT. Ook staan er lang zo veel mensen niet bij als op de NYT foto.

stan zei

bert,

ik ben weer van mening veranderd, de foto is gephotoshopt. kijk naar het standbeen van de geuniformeerde agent. als de bus er nog was, zou hij nooit zo ontspannen er bij staan, maar zou hij in beweging zijn.
stan

Bert Erends zei

Het lijkt er inderdaad op dat met de NYT-foto is geknoeid. De fotograaf op die foto in spijkerbroek en lichtblauw overhemd kom ik verder nergens tegen. Maar is dit eigen aan de commerciële massamedia, die de consument zo snel mogelijk pakkende foto's wil voorschotelen? Dat wat jij een schrijfblok noemt, Sonja, vind ik wat vaag. Er is wel melding gemaakt dat de dader een draaiboek van de festiviteiten in de auto had.
Denken jullie dat er geknoeid is, omdat wij bepaalde dingen niet mogen weten, of iets dergelijks?

Groet,

Poplar zei

Bert: die fotograaf staat gewoon op de videoclip op YuoTube hoor. De foto suggereert dat al deze mensen op een kluitje staan, maar dat is niet waar, dat komt door de telelens-vertekening.
De man die juist op deze foto ontbreekt is de fotograaf(?) met een gelig shirt. De zie je wel rondlopen en even bij het raam van de auto staan, op de videoclip, en op andere foto's in deze situatie (bijv foto 5, 6 en 7 uit de NRC serie uit de link van Sonja), maar net niet op deze foto. De vraag is dus alleen: waarom zou je die man weg fotoshoppen? Waarschijnlijk is hij net weg bij de auto, of staat hij pal achter de man met het lichtblauwe overhemd.
Foto 7 van de NRC-serie is op vrijwel hetzelfde moment genomen, kun je zien aan de andere mensen.
Wat een beetje een raar aan de foto is, is dat de bus achter De Naald omlaag lijkt te gaan: hij lijkt op een zinkend schip. Maar de weg gaat daar inderdaad omlaag, getuige de foto 7.

Sonja zei

Even wachten mensen, ik post hier straks hét bewijs met alle foto's en videoframes naast elkaar. En daar is geen speld meer tussen te krijgen!

stan zei

bert
in dit geval is het motief geld, niets anders. een dergelijke foto kan tienduizenden euro's opleveren zodra die via internationale persbureau's wereldwijd verspreid wordt.
stan

Sonja zei

Natuurlijk Stan. Toch ben ik de foto nergens anders meer tegengekomen. Hij zal wel 'besmet' zijn.

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Sonja zei

Bovenstaande afbeeldingen vormen dus mijn bewijs dat de foto bewerkt is.

Poplar, de man is een 'stille', want de politie stuurt hem niet weg. Ik heb op een amateurvideo gezien dat hij naar de auto loopt, en tijdens het bukken om naar binnen te turen grijpt hij naar ik neem aan een wapen onder zijn shirt, op zijn linkerzij.

Poplar zei

Mij overtuig je niet. Volgens mij is het volkomen toevallig dat de man met het gele shirt niet te zien is. Als je de foto beter kon uitvergroten zou je waarschijnlijk zijn hoofd herkennen naast de hals en boven de schouder van de man die met de rug naar de camera staat (in het grijze colbert loopt hij richting bus). Die man zie je niet op de foto, evenals de man met het lichtblauwe shirt en de telelenzen op zijn billen, omdat de situatie, zoals ik al eerder schreef, met een telelens is gefotografeerd die alle mensen dicht op elkaar doet lijken te staan, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Omdat die man dus veel dichter bij de camera staat, is hij groter dan de gele-shirt-man en dekt hij hem gemakkelijk af. Waarschijnlijk is het dus wel degelijk de situatie op jouw fotos 4 en 5.

De man kan best een stille zijn, maar om hem dan op deze ene foto weg te halen, terwijl hij op talloze andere beelden nog te zien is, is heel erg nutteloos.
De foto is overigens te vinden op http://www.royalpress.nl/categories.php?cat_id=297
als img3401. Nieboer is royalty fotograaf. (Via google.)

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...