vrijdag 20 februari 2009

Liduine Zumpolle 11

Gisteren schreef ik dit:

'Hoe is het te verklaren dat een beslist geen naieve journalist als Harm Ede Botje zich zo op sleeptouw heeft laten nemen door Liduine Zumpolle? Waarom heeft hij onvoldoende distantie betracht? Via boeken en internet en uit ervaring had hij kunnen weten dat de beschermheren van Zumpolle alles behalve te goeder trouw zijn. Bovendien had hij kunnen weten dat anderen dwars door haar praatjes heen zouden prikken. Wat bezielde een oprechte journalist als Harm Ede Botje om zo weinig kritisch te zijn? Ik heb er een paar dagen over nagedacht, maar ik kom er niet uit. Ik stuur daarom deze vragen naar hem op in de verwachting dat hij ze beantwoordt. Ik hou u op de hoogte.' Zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2009/02/liduine-zumpolle-10.html

Vanochtend kreeg ik deze reactie van Harm Ede Botje:
'Beste Stan, ik heb je blogs in goede orde ontvangen! Ik nodig je uit een
ingezonden brief te schrijven naar redactie@vn.nl, dat is het podium waar
lezers hun grieven kunnen uiten!
Met vriendelijke groet, Harm'

Bete Harm,
Hier doet zich een misverstand voor. Allereerst heb ik geen 'ingezonden brief' gestuurd, maar als collega heb ik je werk beargumenteerd bekritiseerd, zoals ik vaker werk van mijn collega's tegen het licht hou en bekritiseer op deze weblog. Ik ben ook geen doorsnee ingezonden brievenschrijver van je, ik ben een vakgenoot van je. Het tweede misverstand is dat het hier 'grieven'  betreft. Nee, Harm, het woord 'grieven'  is hier niet op zijn plaats. Ik bekritiseer je weergave van de werkelijkheid door onder andere het verstrekken van door jou en Zumpolle verzwegen informatie. Dat is geen grief van een lezer, maar een gedocumenteerde correctie van een vakgenoot, die mij ertoe bracht je te vragen hoe je die fouten kon maken. Welnu, dit is een open weblog waarin ondermeer de werkwijze van commerciele massamedia wordt belicht. In de hoop jouw misverstand uit de wereld te hebben geholpen, verwacht ik alsnog een reactie van je die ik natuurlijk in zijn geheel zal publiceren.
collegiale groet
stan.

Geen opmerkingen: