zaterdag 28 februari 2009

Jan Marijnissen van de SP 3

Jan Marijnissen,

Collega, zoals ik je mag noemen sinds je als journalist gasten interviewt voor de zender Het Gesprek, van wie de eigenaar de SP-miljonair en media-ondernemer Derk Sauer is. Welnu, collega Marijnissen, jij en ik weten het volgende:

'As Chomsky points out, markets are almost never competitive. Most of the economy is dominated by massive corporations with tremendous control over their markets and which therefore face precious little competition of the sort described in economics textbooks and politicians' speeches. Moreover, corporations themselves are effectively totalitarian organizations, operating along nondemocratic lines. That our economy is centered around such institutions severely compromises our ability to have a democratic society.' Zie: http://www.chomsky.info/onchomsky/19990401.htm

Jij en ik weten dus ook dat zolang de bevolking geen greep heeft op totalitair bestuurde organisaties als bijvoorbeeld concerns - inclusief grote uitgeverijen - er geen sprake kan zijn van een ware democratie, en ook geenszins van een 'vrije, onafhankelijke pers'.

Mijn vraag is nu waarom je dan vandaag in de NRC impliciet beweert dat er wel degelijk sprake is van een 'democratie' en van een 'goede journalistiek'?

En aangezien ik voor zowel een fatsoenlijk functionerende democratie ben als voor een vrije pers geef ik je bij deze de gelegenheid om met mij als collega op mijn website in debat te gaan over dit belangrijke onderwerp. In afwachting van je reactie,

Stan van Houcke,

Journalist,

Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...