zaterdag 7 februari 2009

Internet 3


Dit is de reactie van Thom Meens, de ombudsman van de Volkskrant, op mijn stukje over hem:
'Als jij voor lief neemt dat ik door de Volkskrant word betaald om het beleid wit te wassen, dan kun je niet lezen, mis je elk gevoel voor proporties en ben je blind voor de de daadwerkelijke inhoud van mijn columns. Het zij je gegund, maar verwacht van mij geen serieuze reactie meer. '

Dat bestraffende toontje van mensen die hun geld verdienen om onpartijdig te staan tegenover hun werkgever nadat die gefundeerde kritiek heeft gekregen. Met geen woord gaat Meens in op wat ik geschreven heb. Dit schreef ik:

Meens schrijft dat als 'beide kampen' kritiek hebben 'dan moet de waarheid ergens in het midden liggen.' Dat is het postmoderne standpunt van het neoliberalisme. De waarheid bestaat niet meer, God is allang dood, en nu ook nog de waarheid. Alles is slechts een mening, een interpratatie, en de waarheid wordt zodoende bepaald door de meerderheid, te weten de krantenkopers. En vanuit Meens' standpunt klopt dat ook. Vergeet u niet dat de belangrijkste drijfveer van de commerciele pers niet de zoektocht is naar de waarheid, maar de jacht op hoge oplagecijfers, luister- en kijkcijfers, met andere woorden, de winst. De waarheid, of zelfs de werkelijkheid, is in dit wereldbeeld een volstrekt te verwaarlozen detail.

Het was de regelmatig door mij geciteerde Milan Kundera die dit al vele jaren geleden haarscherp doorzag toen hij in De Kunst van de roman schreef: 'Je kunt je de toekomst wel voorstellen zonder de klassenstrijd of zonder de psychoanalyse, maar niet zonder de onweerstaanbare opkomst van pasklare ideeen die, ingevoerd in computers, gepropageerd door de massamedia, het gevaar met zich meebrengen binnenkort een macht te worden die elk oorspronkelijk en individueel denken verplettert en zo de werkelijke essentie van de Europese cultuur van onze tijd verstikt.’ Kundera waarschuwde ervoor dat we zo de wereld van de kitsch binnentreden. ‘Het woord kitsch verwijst naar de houding van degene die tot elke prijs zoveel mogelijk mensen wil behagen. Om te behagen dien je je te conformeren aan wat iedereen wenst te horen, in dienst te staan van de pasklare ideeen, in de taal van de schoonheid en de emotie. Hij beweegt ons tot tranen van zelfvertedering over de banaliteiten die wij denken en voelen… Op grond van de dwingende noodzaak te behagen en zo de aandacht van het grootst mogelijke publiek te trekken, is de esthetiek van de massamedia onvermijdelijk die van de kitsch en naarmate de massamedia ons gehele leven meer omsluiten en infiltreren, wordt de kitsch onze dagelijkse esthetiek en moraal.’
Onze westerse cultuur wordt ook niet gedreven door normen en waarden, maar door de onverzadigbare hebzucht naar nog meer materie. De massamedia zijn daarvan slechts een afspiegeling, zoals Thom Meens onbewust zo treffend verwoordt. Onbewust, stel ik met nadruk, omdat hij zo embedded is in deze postmoderne waarheid die geen waarheid is, dat hij niet eens beseft wat hij werkelijk schrijft, niet inziet dat wat hij schrijft niets anders is dan kitsch. Meer daarover later. Zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2009/02/internet-2.html

Beste meneer Meens, gezien het verleden verwacht ik allang niet meer een serieus antwoord van u te krijgen. U bent daartoe niet in staat. Daarvoor weet u te weinig van het vak dat ik al meer dan veertig jaar uitoefen. Het feit dat u meent een antwoord te kunnen geven is al aanmatigend genoeg. En meneer Meens, tenslotte nog dit, de lezer is een u en niet een jij, zoals wij journalisten vroeger leerden. Je en jij is de onwellevendheid van de postmoderne tijd.

1 opmerking:

Anoniem zei

De reactie van Thom Meens is even veelzeggend als nietsinhoudend!

Anzi