dinsdag 10 februari 2009

Barracuda 3

Hierboven ziet u een barracuda, hieronder een witte haai. Een barracuda is geen haai, en een haai is geen barracuda. De barracuda valt nooit vanuit zichzelf mensen aan. De witte haai wel, zodra deze roofvis zich vergist en denkt dat hij te maken heeft met een rob. Toch willen sommige mannen in de overgangsleeftijd graag gevaarlijk lijken en nemen de schuilnaam barracuda of soms haai aan. Barracuda is zo iemand. Hij schrijft:
'Over mij
The barracuda is a ray-finned fish known for its large size and fearsome appearance. They are voracious predators and hunt using a classic example of lie-in-wait or ambush. They rely on surprise and short bursts of speed to overrun their prey, sacrificing maneuverability.'
Wat is hier nu precies aan de hand? Barracuda is een van een groep mensen voor wie het leven an sich niet voldoende is. Het routinematige van hun bestaan, de banaliteit van hun leven verveelt hen gruwelijk. En dus willen ze meer zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Als ze nog tiener zijn dan uit zich dit door veel geschreeuw uit hun monden en veel lawaai uit hun brommertjes. Op zich is dat normaal, het wordt pas problematisch wanneer ze de veertig bereiken en niets bereikt hebben. Dat wil zeggen: niets waar ze zelf trots op zijn. Hun leven komt ze voor als een soort vroegtijdige dood, de verveling vliegt ze naar de strot, hun ressentimenten beginnen hun hele kijk op het bestaan te verkleuren.
Het mysterie is uit hun leven weg, als dat er ooit in is geweest. Ze leiden een kalm leven vol vage ontevredenheid. En die knagende ontevredenheid en rancune moeten ergens een object vinden om zich in te kunnen uiten. De man zonder eigenschappen moet een slachtoffer hebben. Vandaar dat Barracuda het liefst een witte haai zou willen zijn, die zijn prooi vanuit de duistere diepte aanvalt en hem vernietigt. En de prooi wist van niets en deed de haai ook niets kwaads. Maar dat geeft niet, de rancune, de doodsdrift moet ergens naar toe in een bestaan dat van verveling aan elkaar hangt. Arme Barracuda. Zijn lot is gruwelijk. Zo uitzichtloos dat hij er niet van kan slapen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is meneer barracuda: http://img132.imageshack.us/img132/9989/barracudaqf7.gif

yelamdenu zei

Walgelijk, napoléone.
Ga ergens anders lopen klieren.

Anoniem zei

Yezz yelamdenu, zonder meer een ziek persoon en zieke reactie en napoleone is beslist geen billy.....

Anoniem zei

Liefste Napoleone, hier Josephine

Zolang gezocht, zolang gewacht
Al die jaren naar jou gesmacht
Eindelijk heb ik je gevonde,
Kom schat,kom vlug
Laat mij sidderen en beve
Al is het maar voor heel eve
Kom verwarmen mijn kille stonde
Kom Napoleone, Josephine is hier
Kom dan mijn manneke, mijn eilandje van plezier
Mijn muisje, mijn liefde, ik heb zo lang gewacht
Kom, laat ons nog ene keer veroveren,
waar we zolang naar hebben gesmacht!

Josephine di Anzi

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...