dinsdag 6 januari 2009

De Volkskrant 76

De Volkskrant publiceerdce vandaag een informatief artikel, zodat u zelf de bronnen kunt raadplegen nu de journalisten van de commerciele massamedia het monopolie over de berichtgeving definitief verloren hebben en gewillig aan de leiband van de Israelische militaire propagandadienst lopen.

'Bloggen in Gaza, bij gebrek aan journalisten

Van onze verslaggever Cor Speksnijder

gepubliceerd op 05 januari 2009 17:24, bijgewerkt op 6 januari 2009 11:47

AMSTERDAM - Het huis van de Palestijn Husain al-Aiedy (58), oostelijk van Gaza-Stad, wordt omringd door groene velden. De VN-medewerker zit met twintig familieleden samengepakt in een kleine kamer. De elektriciteit is uitgevallen, de telefoon doet het niet meer, er is geen water, geen voedsel.
Afgelopen weekeinde werd het huis van Al-Aiedy getroffen door een granaat en daarbij raakten vijf familieleden gewond. Oproepen om een ambulance te laten komen bleven tot nu toe vruchteloos; het Israëlische leger beheerst het terrein rond het huis en laat niemand door.
Over de penibele toestand waarin Al-Aiedy en zijn familieleden verkeren wordt bericht door een universitair docent Engels op één van de websites met blogs van bewoners van de Gazastrook (gaza08.blogspot.com). Dankzij een generator kan de schrijver gebruik maken van de computer. ‘Bommen regenen op ons neer. Mijnheer Al-Aiedy bevindt zich ongelukkigerwijs midden in het strijdgewoel.’
Gebrek aan broodTerwijl journalisten niet worden toegelaten tot de Gazastrook doen tal van bloggers vanuit de Palestijnse enclave verslag van hun ervaringen tijdens de luchtaanvallen en de invasie van de Israëlische strijdkrachten. Het zijn overwegend berichten over beschietingen, gebrek aan brood, water, elektriciteit en medische zorg, overvolle ziekenhuizen en over oplopende aantallen doden en gewonden.
‘Het geluid van de bombardementen is niet te geloven. Het klinkt alsof dit land met een moker aan stukken wordt geslagen’, schrijft Eva Barlett, een Canadese activist op ingaza.wordpress.com.
‘Wat mij trof, meer nog dan de verscheurde en verbrande lijken die ik zag, meer dan de intensiteit waarmee de raketten rond ons insloegen, was de paniek op de gezichten van de bewoners. Paniek bij degenen die op de vlucht slaan, paniek om een ambulance aan te houden voor gewonden en doden. Paniek, zelfs bij het ambulancepersoneel.’
Op gazatoday.blogspot.com schrijft Sameh Habeeb dat studenten medicijnen door ziekenhuizen worden opgeroepen om te helpen bij het opvangen van het ‘dramatisch oplopende aantal slachtoffers’. Volgens hem vallen er meer doden en gewonden onder burgers dan onder leden van Hamas.'

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste heer van houcke,

ik ben even brutaal om een reactie te plaatsen. Ik vind het ook gruwelijk om de "verhalen" te lezen wat de (door Amerikanen) tot de tanden bewapende israeliers mogen uitrichten. Uw blog ben ik tegengekomen, omdat ik wat meer wilde weten over de achtergrond van Alex Burghoorn van de volkskrant naar aanleidng van dit artikel: http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1117396.ece/Aanval_op_VN-schoolgebouw_30_doden

Na uw blog gelezen te hebben over de "journalist" werd het voor mij duidelijker. Waardeloos die media hier. Heeft u nog een aanrader voor een Nederlandse medium wat wel objectief bericht geeft. Want nu ook de volkskrant heeft afgedaan, weet ik het niet meer.

Ik kwam gisteren ook een verschrikkelijk verhaal tegen op de israelische krant Ha aretz nota bene:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1052606.html

ik heb uw blog gebookmarkt en zal regelmatig terugkomen.

Hartelijk dank.
Sammy D.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...