donderdag 15 januari 2009

Carl Stellweg van het AD 6







Beelden uit het Jenin vluchtelingenkamp dat in 2002 door Israelische strijdkrachten werd aangevallen. Op de onderste foto ziet u de restanten van een Palestijnse moeder en haar drie kinderen die tijdens het bombardement levend verbrand werden. Desondanks stelt de AD-journalist Carl Stellweg dat het geweld dat tot deze oorlogsmisdaden leidde 'beheerst en effectief' was. Was dit evenwel Tel Aviv geweest dan had Stellweg dit nooit durven schrijven. Dat onderscheid typeert zijn racisme.
Ik kreeg vanochtend vroeg een reactie van Volkskrant-journalist Carl Stellweg naar aaanleiding van deze stukken: http://stanvanhoucke.blogspot.com/search?q=carl+stellweg

'carl stellweg heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Carl Stellweg van het AD 5" achtergelaten:
Ha die Stan,
Grappig dat ik nu van iemand als jij een veeg uit de pan krijg. Jouw woede jegens mij prikkelt me, en ik moet zeggen: niet eens op een geheel onaangename manier. Je moet weten dat ik meestal het misnoegen wek van mensen die Israel een warm hart toedroegen. Geloof´t of niet, maar zij noemen mij een aanhanger van het groene fascisme en van de linkse kerk, whatever that may be. Dit is dan weer even wat anders.Terzake. De feiten, want daar hou jij van, geloof ik. Human Rights Watch heeft geen bewijs gevonden die beweringen van massammoord en buitenrechtelijke executies ondersteunen. De mensenrechtenorganisatie houdt het dodental op 52, meest strijders. Human Rights Watch sloot destijds niet uit dat dit aantal nog zou oplopen, maar achtte dat ook weer niet erg waarschijnlijk, wegens het lage aantal mensen dat als vermist was opgegeven. Later zou de Palestijnse Autoriteit een ongeveer gelijkluidend dodental opgeven.Toen de gevechten nog aan de gang waren, sprak Saeb Erekat echter van 500 doden, andere Palestijnse woordvoerders noemden aantallen van 1000. Dat bleek dus niet te kloppen en dat heb ik geschreven. Iets mis mee?De oppervlakte van het door Israel verwoeste deel van het kamp wordt door GlobalSecurity.org geschat op 160 bij 250 vierkante meter, ofwel 6 tot 10 procent van het kamp. Het grootste deel van het kamp was dus geen gevechtstoneel, zoals is voorgespiegeld. Ook dat heb ik geschreven. Iets mis mee?Ik mag niet onvermeld laten dat Human Rights Watch heeft geconstateerd dat Israel oorlogsmisdaden heeft begaan, maw de Coventie van Genève heeft geschonden, door burgers aan dodelijk gevaar bloot te stellen, burgers te doden zonder gerechtvaardigde aanleiding, gedurende drie dagen geen medische hulp toe te laten en huizen te verwoesten, wat ook een oorlogsmisdaad is. Ik twijfel hier niet aan, ik weet dat Israel de Conventie van Genéve doorgaans aan zijn laars lapt. Maar ook de Palestijnse strijders hebben de Conventie van Genève geschonden door zich tussen burgers te verschuilen, ervoor te zorgen dat ze uiterlijk nauwelijks van burgers te onderscheiden waren en het kamp, zoals ze zelf trots erkenden, vol te stouwen met boobytraps, in dit geval een eufemisme voor tamelijk zware explosieven. Daarmee stelden ook zij burgers bloot aan dodelijk gevaar. Dat deden ze natuurlijk al door een vervaarlijke oorlogsmachinerie uit te dagen met het beramen en uitvoeren van zelfmoordaanslagen. Het internationale recht legitimeert gewapend verzet tegen onderdrukking, maar wel binnen bepaalde grenzen, en Hamas, de Islamitische Jihad en de Al Aqsa Martelarenbrigades overschreiden deze grenzen met regelmaat. Dan de gewraakte zinsnede ´beheerst en effectief´. Wellicht is dit een te klinische formulering mijnerzijds, maar ik bedoelde: binnen de context van een stadsguerilla, ´urban warfare´, die per definitie een smerig bedrijf is, maar dat begrijpt een kind, zelfs een 61-jarig kind zonder oog voor nuanceringen als jij. Het Israelische optreden steekt relatief gunstig af bij wat Rusland in Grozny heeft aangericht, of, pak´m beet, Amerika in Irak en Afghanistan. Het Israelische leger had het hele kamp kunnen platbombarderen, een methode waarvoor Rusland en anderen niet terigdeinzen. Het Israelische leger deinsde hiervoor wél terug, niet uit humane overwegingen, naar we mogen aannemen, maar uit angst voor de publieke opinie, die Israel wel degelijk iets kan schelen, al lijkt dat soms niet zo. Soit. In ieder geval koos dat leger ervoor het kamp in te gaan, om de strijders eruit te pikken, waarbij 23 militairen sneuvelden.Jenin was, toen ik het 5 jaar geleden bezocht, een deprimerend oord, volgehangen met posters van mannen, vrouwen en kinderen met AK-47´s en raketwerpers. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, een treurig schouwspel. Het is zo uitzichtloos, snap je? Je gunt´t niemand. Maar tegenwoordig schijnt zelfs Zakarya Zubeidi zijn wapen te hebben neergelegd en zich weer bezig te houden met jeugdtoneel. Je kent Zakariya Zubeidi toch nog wel? Toen ik hem in zijn schuilplaats in het vluchtelingenkamp interviewde, koesterde hij nog zijn M-16. Iedereen leek doodsbang te zijn voor die jongen met zijn dode ogen en getraumatiseerde jeugd, al noemden ze hem een held.Treurig, dat is wat het is, Stan van Houcke. En waarom? Ik denk dat we op dat gebied wel op één lijn zitten. Om het feit dat Israel al vele, vele jaren miljoenen mensen burgerrechten en het recht op zelfbeschikking ontzegt, enkel omdat ze niet joods zijn. Om het feit dat Israel maar blijft vasthouden aan die nederzettingen, en het vredesproces, zoals wij dat ooit noemden, vanaf het begin heeft gesaboteerd. Je zult je niet eerder verwaardigd hebben om iets van mij - vertegenwoordiger van een medium dat je ongetwijfeld verachtelijk vindt - te lezen, neem ik aan, maar geloof me: ik heb zulks herhaaldelijk naar voren gebracht. Ik kan echter bezwaarlijk van elk artikel een pamflet maken, dat laat ik over aan mensen zoals jij. Jij denkt dat jij de verdrukten help met jouw soort journalistiek, en misschien is dat af en toe ook zo, maar tevens vind ik jou een vooringenomen sujet. Niet dat ik het je kwalijk neem, dat schijnt een onhebbelijke eigenschap van veel wereldverbeteraars te zijn. Overigens noem je mijn soort journalistiek misdadig, omdat deze terreur goedpraat. Wel, ik heb het boekje ´11 september, het Keerpunt´ in mijn boekenkast staan, en jouw bijdrage daaraan bevat de impliciete boodschap: Amerika heeft het over zichzelf afgeroepen.Goedpraten van terreur, zei je?
Met collegiale groet,Carl Stellweg
7:24 AM

Alleereerst is Carl Stellweg van het Algemeen Dagblad te prijzen dat hij als journalist reageert, de overgrote meerderheid van mijn collega’s vermijden angstvallig om met mij een discussie te beginnen over de feiten. Ze hullen zich in een donderend stilzwijgen. Mijn antwoord:

'Beste Carl,

Jouw tamelijk uitgebreide reactie illustreert in feite je ongelijk. Ik bedoel dit, je hebt 807 woorden nodig om te trachten alsnog je gelijk te bewijzen, 186 woorden meer dus dan in je artikel stonden, dat in de krant en op de website werd gepubliceerd, bijna een kwart meer. Dit betoog om een bloedbad te rechtvaardigen stond niet in je oorspronkelijk artikel, waarvan de strekking was dat de Israelische strijdkrachten, ik citeer, 'in Jenin beheerst en effectief te werk' gingen, en dat het Israelische leger met zijn tanks en gevechtshelicopters een zegen zijn geweest, aangezien ‘Jenin destijds een van de meest gewelddadige en wetteloze steden op de Westelijke Jordaanoever [was], maar sindsdien tot bloei [is] gekomen.'

Met andere woorden: het ‘beheerst en effectief geweld’ heeft ertoe geleid dat Jenin ‘tot bloei’ is gekomen. Zie: http://www.ad.nl/buitenland/2906604/Isral_voor_dilemma_in_Gazastrook.html

Impliciet daarmee suggereer je dat wij westerse burgers Israel gerust zijn gang kunnen laten gaan in Gaza-stad. Dat en niets anders was het onderwerp van je artikel. Het onderwerp was dus niet de berichtgeving destijds met betrekking tot Jenin.
Nu stel je opnieuw dat de verwoesting van ‘6 tot 10 procent van het kamp’ het gevolg is van een Israelische aanval die ‘beheerst en effectief’ was. Even om de zaak duidelijk te stellen, zolang dus '6 tot 10 procent' van bijvoorbeeld het centrum van een Europese stad als Amsterdam verwoest wordt, spreek jij over geweld dat ‘beheerst en effectief’ is. Ik ben het daar volstrekt mee oneens. Ik baseer mij daarbij op het internationaal recht, de Geneefse Conventies, die in dit geval van oorlogsmisdaden spreken, zoals ook Amnesty en Human Rights Watch deden.
Enkele reacties op het Israelisch geweld, geweld dat jij 'beheerst en effectief' noemt:
"I think I can speak for all in the UN delegation (in saying) that we are shocked ... Just seeing this area, it looks like there's been an earthquake here, and the stench of death is over many places where we are standing." - Terje Roed-Larsen, UN Special Co-ordinator in the Middle East. En: "Such is the scale of the evidence that there is a strong case for Israel to answer." - Jack Straw, British Foreign Secretary En: "No camera frame is wide enough to capture the scale and awfulness of what has happened in the Jenin Refugee Camp. It is far worse than the TV pictures. Bodies are crawling with maggots. People are still finding corpses or bits of bodies. Many lie buried under the rubble that was their homes." - Rory Macmillan, Scottish lawyer and member of an international volunteer team En: "When we are confronted with the extent of destruction in an area of civilian concentration, it is difficult to accept that international humanitarian law has been fully respected. What the law says is that you cannot attack or destroy civilians or civilian property. If you are in a military operation you have to take utmost care. If you suspect that your operation will cause disproportionate damage to civilians or civilian property then you have to stop the operation." - Rene Kosirnik, the head of the ICRC (International Committee of the Red Cross) delegation in the region
En die conclusie is gerechtvaardigd gezien informatie uit de eerste hand zoals deze: 'On May 31, the Israel newspaper Yedioth Ahronoth published an interview with Israeli army D-9 bulldozer operator, Moshe Nissim, nicknamed "Kurdi Bear." Here is some of what Kurdi Bear had to say: "Many people were inside [the] houses we started to demolish. They would come out of the houses we were working on... I am sure people died inside these houses, but it was difficult to see, there was lots of dust everywhere, and we worked a lot at night. I found joy with every house that came down, because I knew they didn't mind dying, but they cared for their homes. If you knocked down a house, you bury 40 or 50 people for generations. If I am sorry for anything, it is for not tearing the whole camp down.'

Gezien je reactie constateer ik dat jij deze terreur tegen een burgerbevolking nog steeds ‘beheerst en effectief’ vindt. Het verbijsterd mij dat een journalist in een democratie deze terroristische opvattingen verspreidt. In een volgend stuk zal ik verder op je betoog ingaan.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zou er nu echt geen uitgever te vinden zijn ,die een fotoboek wil uitgeven met deze weerzinwekkende beelden? Ik heb,van mijn ouders,nog een fotoboek over de concentratiekampen.Zwart/wit foto`s.......

Sonja zei

Daarnaast spreekt het badinerende en arrogante toontje van Stellweg voor mij boekdelen. De arme broodschrijvers, gekwelde zielen, ze kunnen zo moeilijk tegen kritiek.

Ik heb al van vele journalisten (pro, anti, links, rechts) de verzuchting vernomen dat ze altijd klachten ontvangen van de pro-Israël lobby over hun berichtgeving. Dat zijn de mensen die zich dagelijks bezighouden met het sturen van emails naar politieke partijen, instituten en redacties (en internetfora), om zich te beklagen over het anti-Israëlische gehalte van de berichten, en proberen zij de journalisten te overtuigen van 'de werkelijkheid' en 'de waarheid'. Het is een actief netwerk, bij tijd en wijlen door het CIDI geïnitieerd en aangestuurd (bijv. Kortenoeven, "soms helpen die emails") of door hun jongerenclub, de CIJO.

Nu treedt het merkwaardige fenomeen op dat journalisten dat gegeven, de klachten van de pro-Israël schrijfclub, gebruiken als bewijs dat ze toch best kritisch over Israël zouden schrijven. Daar begint Stellweg al mee, maar bewijst niets, want men schrijft iedereen aan.

Zo te lezen gaat Stellweg's kennis van zaken niet verder dan de (Engelse) Wikipedia. Maar de zaken die daar worden vermeld die hem in deze discussie niet van pas komen verzwijgt hij weer. Bekend fenomeen.

Daarnaast lees ik zo'n 6 beweringen die meer zijn persoonlijke mening betreffen dan dat het feiten zouden zijn. Die ook de pro-Israël lobby exploiteert. Maar ik neem aan dat Stan die wel zal fileren.

Anoniem zei

Ha die Sonja,

Hier even een reactie van de arme broodschrijver, die niet tegen kritiek kan. Mag de arme broodschrijver misschien ook reageren op kritiek? Jouw kompas Stan van Houcke schijnt dat wel te waarderen.
En mag ik misschien hier en daar een licht gekscherende toon aanslaan, na al het verschrikkelijks waarvan ik ben beschuldigd? Noem het, wat mij betreft, zelfbescherming.
Ik krijg niet alleen negatieve reacties van het door jou genoemde en mij bekende netwerk, maar ook van ongetwijfeld zeer eenzame zielen, veelal Wilders-adepten en moslimhaters, die andere stukken dan de mijne bejubelen en mij onder de neus duwen. Het zegt dus wel wat, maar goed, wat doet het ertoe, ik hoef mijzelf op dit gebied eigenlijk niet te verdedigen.
Verder lees jij maar liefst 6 beweringen van mij die geen ´feiten´ zouden zijn, maar ´persoonlijke meningen´. Foei. Ik wist niet dat het verkondigen van meningen ongepast was op dit weblog. You could have fooled me!!
Sonja, mijn kennis strekt verder dan de Wikipedia (al is de Wikipedia soms een nuttige informatiebron), wat denk je wel, je zou dat ook wel weten als je mij zou lezen, maar natuurlijk doe jij dat niet, want dat doet Stan van Houcke ook niet, en Stan van Houcke is jouw kompas en zal mij wel even fileren.
Ik hoop dat ik niet te arrogant bent geweest, dwz: niet arroganter dan jij.
Groetjes, Carl

stan zei

sonja,
ik ben nog niet klaar met Carl, maar wat mij betreft, hoe meer mensen hem erop wijzen dat hij verkeerd zit, hoe beter. val alsjeblieft zijn standpunten aan. be my guest.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...