dinsdag 15 juli 2008

Trouw Misschien Wel 37


Trouw bericht:

'Vervolging Basjir heeft ook nadelen
Khartoem negeert aanklacht
Van onze redactie buitenland
Mogelijke ongewenste gevolgen van de aanklacht tegen Basjir, wegens genocide in Darfur, zijn niet de zorg van Luis Moreno-Ocampo, aanklager van het Strafhof (ICC). „Ik ben een aanklager die een juridische zaak behandelt”, zei hij gisteren. „Ik heb niet de luxe om weg te kijken. Ik heb bewijzen.” Al Basjir is persoonlijk verantwoordelijk voor volkerenmoord in Darfur, punt uit.
Andrew Natsios, Amerikaanse oud-gezant in Soedan, bezag de zaak van een andere kant. „Het regime zal nu elk compromis of alles wat hun toch al verzwakte positie verder zal verzwakken, mijden. Want als ze uit hun baan worden gewipt, zullen ze vervolgd worden door de ICC.” '
Vervolging_Basjir_heeft_ook_nadelen
Deze redenering is subliem in haar absurditeit: „Het regime zal nu elk compromis of alles wat hun toch al verzwakte positie verder zal verzwakken, mijden. Want als ze uit hun baan worden gewipt, zullen ze vervolgd worden door de ICC.”
Met andere woorden: het regime mag niet vervolgd worden voor oorlogsmisdaden anders wordt het vervolgd voor oorlogsmisdaden. Subliem. En de Trouw-redactie buitenland schrijft het klakkeloos over, zonder enige terughoudendheid accepteren ze het onlogische van de redenering. Dat is zo mogelijk nog subliemer.

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...