woensdag 14 mei 2008

De Terreur van de EO


Trees Kosterman is een Nederlandse vrouw die in het Palestijnse stadje Sakhnin in het noorden van Israel woont. Ik heb haar daar jaren geleden ontmoet. Ze is een sociaal bewogen mens, die zich inzet voor de verbetering van de situatie van de gediscrimineerde Palestijnse Israeli's, en vooral voor de verbetering van de positie van vrouwen. Ik kreeg deze email van haar, die ze aan de Evangelische Omroep heeft gestuurd. Het is een voorbeeld van doortrapte journalistiek. De gelovigen van de EO zijn er rotsvast van overtuigd dat alle joden terugmoeten naar Israel voordat de Dag des Oordeels zich kan voltrekken, en allen die zich niet tot het ware geloof hebben bekeerd door de christelijke God zullen worden vernietigd, inclusief de joden die zich niet bekeerd hebben. Deze vrome fundamentalisten zijn de grote vrienden van een joods Israel. De Palestijnen, en dus ook de christelijke Palestijnen, moeten vanwege dit bijbels draaiboek verdwijnen. Anders kan de hemelse genocide niet plaatsvinden. In onze regering hebben we nu ministers die deze wreedheid allemaal geloven. Dit even als achtergrond.


Sakhnin 13-05-2008

Geachte EO redactie,

Afgelopen donderdag 8 mei was ik gast in uw programma “De Ochtenden”, wat als thema had 60 jaar Israel. Dit programma werd uitgezonden vanuit een bejaardentehuis voor Joodse nederlanders in Herzlya, Israel.

Een week daarvoor werd ik gebeld door Adrie Diepenbroek (of Andre) waar ik een lange tijd geleden een keer contact mee had gehad. Toen was het ook met de vraag of ik aan een of ander programma mee wilde doen. Dit werd later afgelast daar de EO er geen zin in had. Nu, zo zei hij, zou het de discussie wat levendiger maken. Hij vertelde me ook dat Frits Barend aan tafel zou zitten en wat Joodse nederlandse Israeliers. Ik had hem ook gezegd dat ik geen zin had in een ordinaire kiftpartij, en dat ik een hoog gehalte van discussie verwachtte, en ook dat ik er geen zin in had om de piespaal te zijn(sorry voor de uitdrukking). Nee, zei hij, dat zou in orde komen.
Donderdagochtend vanuit Sakhnin naar Herzlyia gegaan, een rit van 2 en een half uur heen en ook weer terug.
Van te voren was mij een email gestuurd met de opzet van het gesprek, het zou 2 en een half uur duren,en ik moest de hele uitzending erbij blijven als een soort van rode draad. Ik wist uiteraard dat het een EO uitzending was. Ik heb niks tegen de EO, hoewel ik niet tot de fanclub van Andries Knevel behoor. Ik vond het een kans om ook de andere kant van Israel te laten horen, nml. Die van de ruim een miljoen palestijnen die binnen de grenzen van Israel wonen. Waarvan hun land onteigend is, die dagelijks geconfronteerd worden met discriminatie op alle gebied.
Dus vol goede moed vertrok ik. Ik kwam aan in het bejaardentehuis, haring en nederlandse koekjes op tafel, en het publiek, gemiddelde leeeftijd tussen de 75 en de 90 jaar.
Het programma begon. De discussie leider Andre Swartzbold (schrijf ik het goed?) begon met de directricevan het bejaardentheuis, “heeft U gisteravond feestgevierd “. Nou dat had ze. Daarna mijn buurman, een jonge religieuze jood, die bij de inlichtingendienst had gezeten,en net uit dienst was. Andre zei “ ik begrijp dat je niet veel over je diensttijd kan vertellen, maar van wie was het land nu eigenlijk voor 1948. Deze jongeman vertelde van niemand , of eigenlijk wel, van de britten, het was een brits mandaat. Ik wilde graag zeggen dat het was van degenen die er woonden en die land bezaten, 98 % palestijn en een paar % joods. En had er graag aan toegevoegd dat toen Nederland bezet werd in 1940-1945 het land toch ook niet van de duitsers was, maar van de nederlanders. Maar niet dus. Frits barend begon al gauw te stangen. Verdorie het is feest, en waarom moeten we nou zo kritisch zijn, doen we toch ook niet in Nederland als de koningin jarig is, etc. etc. etc. Op een gegeven moment kwam er een andere spreker aan het word die het publiek wijs wilde maken dat het meeste land door de palestijnen aan de joodse immigranten was verkocht. Ik wilde daar weerwoord op geven door het een beetje dicht bij huis te houden,en het verhaal van mijn schoonfamilie en het dorp Sakhnin te vertellen, waar mensen met landmijnen werden ontmoedigd om naar hun landbouwgrond te gaan, veel ongelukken gebeurd, veel doden, en dit allemaal in de jaren 70. Maar achteraf hoorde ik dat dit niet doorgekomen was, de verbinding met Nederland was verbroken, ik was uitgepraat, Frits Barend was weer aan de beurt, en er was weer verbinding. Dit schijnt enkele keren gebeurd te zijn terwijl ik aan het praten was. Ik ben niet paranoia,maar toch, het geeft je te denken.
Ook was Grietje Baars uitgenodigd, een nederlandse onderzoekster, wonend op de westbank,zij was uitgenodigd om over het EU beleid ten aanzien van Israel te praten. Ook dit is een kritisch verhaal, want onder de EU vallen produkten uit de nederzettingen op de westbank niet onder de speciale regeling van goedkopere belastingtarieven voor Israel etc. Dus riep Grietje op om deze produkten te boycotten. Ze werd helemaal afgezeken door de heer Barend. En er werd niet ingegrepen door Andre.
Tussendoor heb ik zo af en toe nog eens geprobeerd om wat weerwoord te geven,maar dan zat onze Frits er weertussen door te tetteren.
Ook het nivo van de discussie. ‘ Waarom leren palestijnen hun kinderen om stenen te gooien, zei een van de tafelgasten”. Mijn God, moet ik daar mijn hele riedel weer over afspelen, dat palestijnen dat niet doen, dat het hele gewone mensen zijn die van hun kinderenhouden, maar dat palestijnen geen vliegtuigen en geweren hebben zoals het israelische leger dat heeft, en dat het een oorlog is van een van de meest geavanceerde legers op de wereld tegen een door de bezetting verpauperde burgerbevolking. Palestijnen mogen al geen wapens gebruiken, zijn stenen dan ook al uit den boze? Etc. etc. etc.
Ik besloot om het niet te doen, en eigenlijk niet meer op dit sort domme opmerkingen in te gaan.
Zo ook Frits Barend “ waarom kijken palestijnen niet vooruit, en doen ze niet iets positiefs. Om daarna een schampere opmerking te maken over een vluchtelingenkamp waar hij geweest was “ daar zou ik ook wel willen wonen’ ze wonen gewoon in huizen die palestijnen,en niet in tenten”. Nee Frits, palestijnen hebben in 60 jaar heel veel opgebouwd wat meerdere keren weer vernield is, had hij dan verwacht dat ze 60 jaar in tenten zouden wachten. Doen de palestijnen iets vooruitstrevends, proberen ze de vluchtelingenklampen leefbaarder te maken, en mag dat weer niet van Frits.
Frits begrijpt niet en wil niet begrijpen dat die mensen daar tegen hun wil terechtgekomen zijn, dat dit mensen waren die voor 1948 van hun land leefden, dat land is afgepakt etc. etc. nee Frits vond het prettiger om er iedere keer weer een lachertje van te maken.En Andre liet Frits zijn gang maar gaan.
De andere gasten aan tafel dat was wel het meest rechtse zooitje (een paar daargelaten) wat ik ooit bij elkaar gezien heb. De meneer uit Haifa die sprak in ieder geval nog over de palestijnen in Haifa en de dominee uit Nez Amin. Ik hoop hem gauw ergens hier tegen te komen
Maar ik had achteraf het gevoel dat ik alleen maar was gebruikt door de EO als de excuus truus. En als dat niet zo was, dan hebben ze hun huiswerk erg slecht gedaan, en had zo’n discussie nooit plaats mogen hebben in zo’n setting. Want weten jullie, ik ben fatsoenlijk opgevoed en heb geleerd dat je het niet met elkaar eens hoef te zijn, om met elkaar in gesprek te gaan. Een eerste vereiste is dat je elkaar i.i.g. laat uitpraten. Maar daar hadden mijn tafelgenoten geen last van, die gingen maar door met hun rascisitische riedels, en bleven me maar afkappen, en zeggen wat ik allemaal voor onzin zat te verkopen. Ik heb me ontzettend ingehouden omdat ik al kijkend naar het publiek wist dat ik hier geen ordinaire kiftpartij wilde hebben. Deze mensen hebben allemaal vreselijk veel meegemaakt, en ik weet zeker dat we het niet met elkaar eens zijn, dat bleek ook, boegeroep als ik sprak, en veel applaus als Frits en kornuiten iets zei.
Ook werd mij een paar keer verteld dat ikeen anti-semiet ben, zo ook Grietje. Oke, dat heb ik vaker gehoord, en ik probeer tekijken wie het zegt, en deze mensen zijn wrsl. Nooit in sakhnin en omstreken geweest. O ja, ik heb ook nog iets dergelijks gezegd als “ik heb nog nooit een palestijn horen zeggenb dat ze de joden de zee in willen drijven, en ik woon er tussen”, waarop het publiek zeer verontwaardigd tegen mij inging. Toen heb ik het hele bejaardentehuis uitgenodigd om eens naar Sakhnin te komen naar ons dagverblijf voor ouderen. Ik ben bang dat dat nooit zal gebeuren, ze kijken wel uit, naar die enge arabieren.Maar het zou enig zijn.

Na afloop heb ik de heer Frits Barend nog even de mantel uitgeveegd, dat ik hem erg onprofessioneel vond, en hij moest zich schamen voor zijn gedrag. Waarom moest hij ons zo afzeiken (wederom, excuus voor mijn woordgebruik, kan geen ander word vinden wat de lading dekt) Grietje en ik waren toch uitgenodigd om hierover te komen praten? Of waren we uitgenodigd om voor gek gezet te worden.

Want dit verwijt ik de heer Schwarzbold, waarom greep hij niet in. waarom liet hij het gebeuren dat 2 mensen die verdorie de moeite nemen om helemaal daar naar toe te komen, en als cadeautje een blikje pepermuntjes krijgen met de afbeelding van Willemen Maxima erop, daar ook nog eens worden afgezeken, en eigenlijk niet aan bod komen, en daar een beetje voor nop zitten.

Ik weet zeker dat men van te voren allang had bedacht om het luchtig te houden “want er was nu eenmaal feest vandaag”. Ik weet niet of het onwil is of onkunde van de EO,maar dit was allemaal zo vreselijk dom ingeschat, en verkeerd gebracht. Jullie hadden je gewoon bij je feestje moeten houden en mij en Grietje er niet mee lastig moeten vallen.

Ik heb de afgelopen dagen veel nagedacht over het gebeurde, en weet wel zeker dat ikdit nooit meer doe. Nogmaals, discussies zijn okay, maar niet op de manier waarop de EO weer probeerde punten te scoren en ik (en Grietje) geen enkele kans kregen om onze standpunten naar voren te brengen. En die Frits Barend, die zat daar gewoon om punten te scoren, en achteraf verweet hij me min of meer dat ik hun feestje was komen verstoren. MENEER BAREND, WE WAREN UITGENODIGD OM DAT TE DOEN, OF TOCH NIET?

Ik wil ook nog even over het verdere verloop van de dag vertellen. S’middags ging ik naar een Naqba herdenking. Naqba is het arabische word voor catastrophe, en ieder jaar als Israe lhun onafhankelijkheidsfeest hebben doen de palestijnen ook iets. Ieder jaar wordt er een dorp uitgekozen wat in 1948 of daarna vernietigd is, daar worden dan een
beetje leuzen geroepen, een paar speeches. Soms zijn daar ook nog vroegere inwoners van dit dorp bij, als ze niet terechtgekomen zijn in een van de vluchtelingenkampen over de grens. Zo ook dit jaar, we gingen naar de plek Safurya, wat tegenwoordig in het Hebreeuw Zippori heet.

De bijeenkomst vond plaats diep in het bos, er was een vergunning voor afgegeven, en het was een gezellige middag. Ik kwam veel oude vrienden en vriendinnen tegen, het was prachtig weer, mensen hadden hun kinderen meegenomen, veel kinderwagens, veel lekkere dingen bij ons. En een beetje luisteren naar speeches. Wat jongens met palestijnse vlaggen. Om een uur of 5 was het afgelopen en we liepen met zijn 6 of 7 duizend mensen weer naar beneden naar de weg waar de bussen en autos stonden om iedereen weer naar huis te brengen. Toen ik halverwege de heuvel was en de weg al kon zien zag ik dat er een heel peloton ME stond te wachten (de Israelische versie van de ME). En een groepje Joodse Israeliers met keppeltjes op die wat jongens aan begonnen te vallen met stenen (jazeker Joods Israelische stenengooiers, lachu he). Dat werd dus een heen en weer getrek. Op dat moment kwam ik net een vriendin tegen,met haar zoon van 23 , ik was met mijn beide dochters. We bleven dat van boven even aankijken, en binnen een minuut stonden we midden in de traangasgranaten, en de geluidsbommen. Het was idioot, en erg beangstigend. Wat ik maar niet van mijn netvlieskan krijgen is die ene vrouw die een baby van een paar maanden in een kinderwagen had, ze pakte de baby eruit, en ik pakte de kinderwagen, want we werden naar boven, de heuvel op gedreven door de ME. En ze bleven maar traangas op ons gooien. Ik word geraakt, en ren als een gek naar boven, laat de kinderwagen achter, onderweg sleep ik nog drie meisjes van een jaar of 7 mee die helemaal hysterisch om hun moeder stonden te gillen.Boven gekomen ben ik mijn dochters kwijt, en mijn vriendin ( vrouw van over de 50). Na een half uur vind ik ze weer. Wat was er met hen gebeurd. Mijn vriendin kon niet meer naar boven komen ze was helemaal uitgeput en had vreselijk veel last van het gas, en ik kan me nog herinneren dat haar zoon zei dat hij erg bezorgd om haar was. Affijn, ze ging te langzaam, werd gegrepen door een paar ME ers,waarvan 2 te paard die haar wilden omverduwen.Haar zoon wilde er tussen springen, en hij wordt beetgepakt door zo’n 7 ME ers, compleet in elkaar geslagen en weggevoerd. Hij is dus gearesteerd en zit nu vast. Mijn ene dochter wilde helpen, kreeg een ME er tegenover zich die zijn geweer op haar richtte en dit aan het laden was, en haar dreigde. Er kwamen twee andere ME ers aan die haar in elkaar begonnen te slaan, haar ene been is van boven naar beneden helemaal blauw en opgezwollen, haar armen heeft ze 3 dagen niet kunnen bewegen van de pijn. Mijn andere dochter werd vastgepakt toen ze haar zus wilde helpen. Ze werd vastgepakt door een ME er, en uitgescholden voor hoer,jazeker, wat een moraal.Ze werd dus uitgescholden en er werd tegen haar gezegd dat als ze niet wegging ze haar hoofd in zouden slaan. Toen zei ze dus terug dat hun ‘zonen van hoeren “waren (nogmaals sorry voor het taalgebruik, maar zo gaat dat er hier aan toe” en dat ze haar hoofd dan maar in moesten slaan,maar ze ging niet weg bij haar zuster en mijn vriendin. Toen lieten ze haar gaan.

Veel gewonden, veel jonge jongens gearesteerd, gearresteerd omdat ze een bedreiging zouden zijn voor de politie, maar iedereen liep gillend weg van de politie, dus hoe kan dat. Ik denk dat ze die arabieren gewoon een lesje wilden leren, want het zag er allemaal zo gepland uit. Waarom moesten ze ons opwachten in volle gevechtsuitrusting, 80 % van de mensen waren families met kinderen
Kortom het was op zijn zachts gezegd een enerverende dag.
Ik vertel dit laatste verhaal zodat jullie misschien een beetje willen gaan begrijpen dat het niet allemaal koek en ei is hier.

Ik hoop van harte dat jullie de moed hebben om hier iets op te antwoorden. Ik wacht af. Trees Kosterman, Sakhnin'

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Mevr. Kosterman, kol ha-kavod. Ik heb ook in Israel en de bezette Palestijnse gebieden gezeten, en zo gaat het er aan toe. De Palestijnen worden vooral beschouwd als beesten.

Ik mocht vooral geen Hebreeuws spreken in de Palestijnse gebieden, want ze zouden me helemaal afmaken. Arabisch sprak ik niet.

Zowel in Nablus, Hebron als Bethlehem heb ik gewoon thee gedronken en Hebreeuws gepraat met vriendelijke mensen die me niet de hersen insloegen.

Alle Israelische kinderen zouden verplicht op schoolreis moeten in de bezette Palestijnse gebieden en thee drinken in de Suqs.

Anoniem zei

Beste mevr. Kosterman,

Enkele maanden terug luisterde ik naar een intervieuw met dhr. Maxime Verhagen bij de ochtenden van de EO.

Hoewel het tijdens dit intervieuw vnl. ging over de NL-Rusische relatie ging, trof het mij dat er amper kritische vragen werden gesteld (tenminstge niet zo kritisch als je zo mogen verwachten van een integere kwaliteits journalist). Er werd vooral gebabbeld (sorry, een beter woord heb ik er niet voor) over de (zakelijke) voordelen van de deal 'we'hadden gesloten met Gazprom com suis.

Vervolgens werdem de kijkers opgeroepen om vragen in te sturen per mail. Dat heb ik toen gedaan. De reactie die ik terug kreeg kwam kort gezegd op het volgende neer:

Dank u voor uw reactie, maar we hebben vanwege gebrek aan tijd in overleg met onze gast (!) besloten uw vraag niet te behandelen.

Goed dacht ik, wel een beetje raar dat dhr. Verhagen mee mocht beslissen over welke vragen zouden worden besproken op de radio, maar wellicht dat anderen betere of beter geformuleerde vragen hebben. Vervolgens bleef ik in spanning wachten om te luisteren naar de (meer) kritische vragen van andere luisteraars. U raad het natuurlijk al ... niveau 'lik m'n vestje', echt waar. Het spijt me dat ik het zo moet formuleren.

Nu begreep ik ook ineens waarom de gast, in casu dhr. Verhagen, mede mocht besluiten welke vragen op de radio besproken zouden (mochten) worden! Mijn vraag aan Stan: Jij, als journalist, kan jij mij vertellen of dit journalistiek verantwoord en gebruikelijk is? Ik ben nl. van mening van niet, maar ben slechts een leek. (Ik meen te weten dat wel regelmatig e.e.a. wordt voorbesproken maar dat is, in mijn ogen, wat anders dan ook medebepalen welke vragen er daadwerkelijk besproken worden).

Uit uw verhaal, mevr. Kostemaker, maak ik in ieder geval op dat in opinie de journalistieke maatstaf bij de EO niet al te hoog ligt, maar daar ben ik niet verast over.

Zaphod ('t lukt me niet in te loggen onder deze naam helaas)

Anoniem zei

PS Mijn laatste zin moet zijn .... in MIJN opinie ... excusses (ook voor de andere taal/typfouten)

Zaphod

Unknown zei

Ik heb die uitzending gezien en het viel al op dat de presentator niet al te overtuigend excuses bedacht voor de straalverbinding met Israël. Maar voor wat ik van de EO gewend ben viel het nog best mee - dacht ik tot ik dit las.

Ik heb niet zo heel veel met die omroep te maken maar wel weet ik dat de redacties niet te vertrouwen zijn. Ik ging een keer mee met een verrassingsactie waarover een persbericht onder embargo aan de redactie was verzonden. Toen wij aankwamen bij waren ze van te voren al naar het bedrijf gegaan voor een reactie. Die actie dus mislukt.

Inzake gentechnologie had Andries Knevel een keer iemand (MR) van de Dierenbescherming uitgenodigd, zogenaamd geïnteresseerd in hun mening. In de uitzending werd zij toen in het publiek geplaatst (al best gek) en in de uitzending viel Knevel haar op een lage manier aan, waarbij ze nauwelijks tijd kreeg om een reactie te geven.

Maar daar schiet mevrouw Trees Kosterman weinig mee op. Op zich wel goed dat het nu op dit blog staat zodat anderen naar het verhaal kunnen verwijzen.

Unknown zei

Herman2
Zie ook: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/200268

Anoniem zei

Hoi herman, mooi verhaal, natuurlijk zijn palestijnen gewone mensen die echt neit iedere israeleir of jood af willen mnaken. Maar tijdens mijn verblijf in dat bejaardentehuis in Herzlyia, waar ik zei dat de palsestijen de joden echt neit de zee in wilden drijven, kreeg ik vanuitde hele zaal boegeroep naar me toe, enz elfs verontwaardiging. Het lijkt wel alsof men wil geloven dat die palestijnen dit echt willen, alsof men graag bang wil zijn, alsof men dit beeld nodig heeft om te blijven geloven in hun eigen beeld van Israel. raar is dat toch.
Demanier waarop Knevel omgaat met die dierenactiviste, zo voelde ik het ook. We waren alleen maar uitgenodigd om eht programma een beetje op te leuken. Ik heb nog geen reactie van de EO terug gehad, wel een eprsoonlijke van een medewerker,dat hij eerst de reactie wilde vragen of er wel gereageerd mag worden op mijn brief. Maar hij vond het allemaal spijtig zoals het gelopen was.
Nou ja, fijn dus.
Maar toch tekent dit eenb eetje de verslaggeving in het algemeen over Israel/Palestina in de nederlandse media, ik denk niet dat de EO hier alleen in staat. Zij zijn alleen maar meer partijdig. Als ik op hun website kijk en zie wat voor Israel links ze daar hebben dan is eht het CIDI, christenen voor Israel en dat soort gasten. Geen b.v.palestina komitee of weet ik veel.Dus voor mij, nooit meer.Weer wat geleerd. groet Trees

Unknown zei

Herman2

Hoi Trees,

Toch hebben we door dit vuurtje aan te wakkeren een aantal EO leden kunnen overtuigen van de toch wel overdreven pro-israelische visie binnen de EO.
Enkele EO leden, kennissen van mij, worden nu zelfs lid van "de Brug"!

Er zullen nu zeker ook BINNEN de EO vragen gesteld worden. Het balletje is gaan rollen. Je hebt het ondanks alles goed in de publiciteit gebracht. (of is het dankzij alles?)
Je actie heeft dus wel degelijk zin gehad, hoewel ik kan begrijpen dat je het liever anders had gezien.

Bedankt en ga alsjeblieft zo door!

Anoniem zei

Ik heb het verhaal gelezen en het is gewoon een schande wie in ons kabinet zit en eigenlijk in de hele politiek zit.
Het zijn struisvogels die alleen na anderen kunnen wijzen dat ze het niet goed doen,maar zelf de grootste schurken zijn.
Hoe cristelijker men is,des te egoistischer men word.
Ik heb vaak op site's dit aan gekaart en ook het onstaan van Israel.
Het werkelijke onstaan.
dan ben ik een anti-semiet,terwijl het juist de rassisten zelf zijn die Israel hebben gecreerd.
Ik hoorde dat vroeger voordat Israel bestond,de joden en palastijnen gewoon feest vierde met elkaar.
Dat hebben ze totaal weggevaagd en het draait nu alleen als apartheidsstaat.
De geschiedenis van het blanke ras herhaalt zich weer iedere keer.
Zo slim is het blanke volk niet.