maandag 31 maart 2008

Anoniem

Onlangs ontving ik deze email van een anoniem persoon:

'Anoniem heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Het Antisemitisme van Afshin Ellian 4" achtergelaten: Ik zie dat je erg goed bent in het beledigen van mensen die je niet kent; het beoordelen van mensen die je niet kent en het speculeren over de motivaties van mensen die je niet kent. Char zou echt trots op je zijn.Het is zo makkelijk, en vooral zo Politiek Correct om maar wat te roeptoeteren.Maar waaruit blijkt dat mensen als Ellian en Hirsi Ali net zo slecht schrijven als jij?Waaruit blijkt dat ze net zo weinig van de Verlichting hebben begrepen als jij?Je stelt verder dat de afkomst van Ellian en Hirsi Ali verklaart waarom ze inhoudelijke kritiek leveren op intolerante ideologiën. Zelf sta je daar boven, natuurlijk; want vanwege je superieure Europese afkomst ben je dòl op intolerante ideologiën.Allemaal bull-shit; als je door jouw afkomst echt superieur zou zijn, dan zou je met gemak 1 van hun argumenten kunnen weerleggen. Dat doe je niet.'

Dit schreef ik naar aanleiding van deze woedende email:

'stan zei...
beste anoniem.
anoniem? waarom anoniem? in het vrije westen heeft iedereen een naam. allereerst dit: je toontje bevalt me niet. dit is mijn weblog en op deze weblog hebben we respect voor elkaars mening. dat is ook mijn fundamentele kritiek op de ellian's in deze wereld, hun respectloosheid. ik heb niet gezien dat je mijn argumenten met tegenargumenten weerlegt, dus valt er hierop niets te reageren. wat betreft of ik ellian's gedachten kan lezen? het antwoord is ja: ik kan namelijk op mijn zestigste tussen de regels door lezen. ik ben bijna vier decennialang journalist en dus getraind in het ontdekken wat iemand met zijn woorden precies bedoelt. mocht jij vinden dat dit door mij onjuist is gebeurd, dan verneem ik graag hoe en waar. zo niet dan verzoek ik je ergens anders je gram te spuien.
stan van houcke
9:55 PM'

Vervolgens kreeg ik deze reacties van meneer/mevrouw anoniem:

'Anoniem heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Het Antisemitisme van Afshin Ellian 4" achtergelaten:

@Stan,Ik ben "anoniem" omdat dit weblog mijn naam + wachtwoord tot 2 x toe niet accepteerde. Dat doet overigens niks af van mijn argumentatie. In 4 verschillende scheldpartijen/columns noem je iemand een antisemiet, zonder aan te kunnen geven waar je die beschuldiging op baseert. Ik spreek je daar op aan, en je wijst mij op de toon die ik aansla?En 2 tellen later heb je het tegen Donkerdoorn over "mensen als Ellian", in termen van "rencuneus, poseurs, aandachttrekkers, simplistische vooroordelen, verholen suggesties, eendimensionaal, tasjesdief", etc.Je komt met een hoop ongefundeerde beschuldigingen, maar je verwacht dat ik die wetenschappelijk ga weerleggen?Onzin, als jij iemand 'respectloos' noemt, dan moet jij inhoudelijk aangeven welke opmerking van die persoon respectloos is, en waarom je dat vindt. Pas dan kan ik daar inhoudelijk op reageren. Geplaatst door Anoniem op stan op 12:30 AM'

En zes minuten later, het is inmiddels al nacht, maar de woede is nog steeds niet gezakt:

'Anoniem heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Het Antisemitisme van Afshin Ellian 3" achtergelaten:

@Stan,Ik vind mijn toon niet kwalijker dan de toon van degenen die elke andersdenkende als antisemiet of crimineel wegzetten.Ik ben niet boos, ik stel wat simpele vragen.Zowel aan jou als aan Brendan; ik ben benieuwd of die vragen nog beantwoord worden, of dat nu de gebruikelijke IP-ban volgt. Geplaatst door Anoniem op stan op 12:36 AM'

Ik heb die twee laatste emails verwijderd vanwege een paar redenen. Allereerst is me opgevallen dat querulanten nooit antwoord geven op vragen, in plaats daarvan blijven ze mensen beschuldigen van van alles en nog wat. Ten tweede liegt anoniem. Hij schrijft over 'de gebruikelijk IP-ban.' Ik heb nog nooit iemand een IP-ban gegeven. Er is dus geen enkele reden dat hij/zij anoniem dient te blijven. Ik heb wel sinds november 2005 de emailreacties van in totaal 2 mensen eraf gehaald, anoniem is nu de derde. En in alle drie de gevallen betrof het mensen die alleen wilden schelden en belasteren en weigerden te reageren op een aantal vragen. Anoniem heb ik er dus afgehaald en ik zal zijn reacties blijven weren zolang hij zich niet aan de spelregels houdt, enig decorum en ingaan op feiten, dan wel meningen.

Geen opmerkingen: