zondag 24 februari 2008

Theodor Holman



Dit is het hoofd van Theodor Holman, een publicist uit Amsterdam, die zich steeds meer ontwikkelt als het vleesgeworden cynisme. Cynisme van een door en door verveelde consument, vol eigenwaan. Iemand die geen consequenties verbindt aan zijn eigen woorden, die maar eindeloos aan blijft kwekken over zichzelf. Een volstrekt onnozele oninteressante man. Waarom schrijf ik dan over hem? Omdat ik dit weekeinde een stukje van hem in Het Parool onder ogen kreeg geduwd. Het is een zogenaamd persoonlijke boodschap aan zijn dochter waarin hij en passant meedeelt dat papa 'van plan was zelfmoord te plegen.' Dit zieke proza eindigt met: 'Kun jij mettertijd eens antwoord geven op de vraag of ik het allemaal wel goed heb gedaan? Ik ben ontzettend bang dat je nu denkt: "Wat heb je dan gedaan?" En dan kan ik slechts antwoorden: "Alleen maar slechte dingen, ik heb altijd alleen maar aan mezelf gedacht, en daarna pas aan mij - in die volgorde ook." Nou ja, schat, alles is weer goed. Voel je niet schuldig, dan doe ik dat ook niet. Groeten, kussen, liefde.'

Hier is de buitenwereld getuige van hoe een man op leeftijd zijn dochter publiekelijk misbruikt. Schaamteloos, zonder enige reserve probeert hij haar ook nog via een omweg een schuldgevoel aan te praten. En dat allemaal in een goedkope en ranzige imitatie van de Gerard Reve-stijl. Hoe ver kan iemand zinken? Een cynicus, iemand die overal de prijs van weet, maar van niets meer de waarde, om in de woorden van Oscar Wilde te blijven. Waar verveling en angst allemaal toe kunnen leiden! Hier is geen sprake meer van enige ironie, het probleem met een slechte ironicus is dat hij op de duur door de dubbele bodem van de ironie zakt en ineens blijkt te menen wat hij zogenaamd ironisch bedoeld leek te hebben. Begijp je Theodor. Misschien wat minder taartjes eten en je wat meer inspannen voor anderen. Dat lijkt me een veel humanistischer standpunt.

13 opmerkingen:

Sonja zei

Ik heb ook een dochter, maar het zou toch te gek zijn als ik een serieus gesprek, of vraag of mededeling middels een krant te doen! Voel je niet schuldig? Volgens mij zit er een steekje los aan deze meneer, o ijdelheid der ijdelheden...

Anoniem zei

Hoi Stan

Uitstekend commentaar. Holman lijkt me een soort concentratiepunt van het wijd verspeide relativisme onder oudere jongeren in Westerse steden. Zelfs die hele move naar de zgn. morele duidelijkheid van het neoconservatisme (waar de bv de Volkskrant blijk van geeft) lijkt me een bijverschijnsel bij of reactie op datzelfde relativisme. wellicht dat dit het nihilisme is waarover Nietzsche het heeft (en voor hem Heine). Onnozel en volstrekt oninterressant is Holman zeker, precies zoals jij zegt, behalve dan voor zijn lotgenoten: andere oudere jongeren die de boot gemist hebben richting loutering en inzicht (de enige dingen die mij het ouder worden dragelijk lijken te maken).

Groet, paul

Anoniem zei

Als je slechts kunt kiezen voor de schijnveiligheid van de buitenkant, kom je vanzelf op het punt dat je beter meteen kunt stoppen met je leven. De binnenkant van Theodoor is onontgonnen terrein en dan ga je hele rare dingen zeggen blijkbaar... Zelfinzicht is een noodzaak voor innerlijke beschaving.

Thesingh zei

Ach ja Holman. ALs je het Parool doorleest dan kom je nog wel meer van dat soort stukjes tegen. Helaas kwel ik mezelf met een abonnement op Het Parool. Ik hoef hem niet te lezen, maar doe het toch. En iedere keer verbaas ik me over het onnozele geleuter wat ze publiceren.

Anoniem zei

Je schrijft goede stukken, maar verkleinwoordjes als theootje, doen je deze geen eer aan. Houdt daarin de eer aan jezelf, ondanks je irritatie of woede, sta boven de materie. Dat probeer je, maar verkleinwoorden verzwakken je boodschap.

stan zei

beste jk
je hebt helemaal gelijk. ik gooi het er onmiddellijk uit.
stan

Anoniem zei

Hoi Stan,

Hier de dochter van Theodor Holman. Ik lees niet altijd de stukjes van mijn vader, maar las nu wel toevallig jouw blog en eerlijk gezegd moest ik gelijk ontzettend om het stukje van Theodor lachen. Ik heb daarna zijn hele column gelezen en er nog harder om gelachen. Ik vind je kritiek niet helemaal rechtvaardig.
Ten eerste viel mij op dat je verkeerd citeert. Theodor schrijft dat hij van plan was zelfmoord te plegen ALS hij niet kon terugkeren naar Amsterdam. Dat maakt het geheel al een stuk minder sinister. Er is hier ook sprake van ironie en overdrijving, maar ik geloof niet dat jij deze humor helemaal begrijpt.Jammer, want net als bij Reve, zit daarin zijn kracht. Waarop denk jij te kunnen baseren dat Theodor meent wat hij 'zogenaamd ironisch' bedoelt?
Ik voel me helemaal niet publiekelijk misbruikt. Mijn vader heeft mij namelijk geleerd dat niet alle romanpersonages en 'columnpersonages' zo je wilt, echt bestaan.
Of jij de column oninteressant, zeikerig of slap vindt is aan jou, maar het is jammer dat je de inhoud van een column zo letterlijk neemt dat je niet meer in staat bent hem op zijn literaire waarde te schatten. Dat vind ik eigenlijk een beetje kinderachtig. Ik ga mijn vader nu gelijk taartjes brengen. Niet uit schuldgevoel, maar uit trots.

Succes met je leven,
groetjes, Marscha

stan zei

dag marscha,

leuk dat je reageert. wij verschillen van mening en dat komt denk ik omdat jij de column leest alsof het hier een maffe brief van je vader aan jou is. maar dat is het niet. die brief staat in een krant, die krant wordt door mensen gelezen die niet zijn dochter zijn, maar buitenstaanders. dat maakt de strekking en het effect van de brief volkomen anders dan een persoonlijke brief aan jou. een column is geen roman. de column is een commentaar, een roman is veel gecompliceerder dan dat. in een roman weet de lezer dat het een roman is. een column wordt gelezen als een verslag van de dagelijkse werkelijkheid. er zijn veel columnisten, maar weinig romanschrijvers. een column heet een column juist omdat het geen roman is, maar een column. wat betreft het volgens jou verkeerd citeren. De symptomen die je vader beschrijft in zijn column zijn die van een alcoholist die overvallen wordt door een paniekaanval. hierover is uitgebreid gepubliceerd. in die paniekaanval belt hij iemand op om te vertellen dat hij zelfmoord zal plegen als hij niet uit de eenzame plek waar hij verkeert onmiddellijk, let wel onmiddellijk wordt weggehaald. 's nachts dus en hij zet daarmee een vriendschap op het spel, zo schrijft hij zelf. jij moet daar hard om lachen, ik als lezer niet, omdat ik maar al te goed besef wat hier aan de hand is. ik vrees dat je vader echt met een groot angstprobleem zit, dat overigens niet uitzonderlijk is voor mannen van zijn leeftijd en achtergrond. ik neem inderdaad zijn tekst letterlijk, ik vrees ook dat hij letterlijk bedoeld is. geef je vader inderdaad taartjes, het zal hem goed doen. hij is eenzaam en op zoek naar liefde, zoals wij allemaal. van hun kinderen moeten ouders het hebben. daarom moet een vader zijn kind ook niet publiekelijk gebruiken, om wat voor reden dan ook.
groeten
stan

Ellen ten Bruggencate zei

Stan,

Waar heb je het in vredesnaam over?

Je haalt flarden uit een column en schetst daarmee jouw (oververhitte) beeld van Holman, maar je geeft de lezer - die het Parool niet leest - geen kans zelf een mening te vormen. Plaats dat hele stuk.
Kritiek oké, maar laat dan zien waarop.

stan zei

ten bruggencate

waar het om gaat staat in het stukje. ik citeer holman, zoals je kunt lezen. als je geinteresseerd bent in het hele stuk, dan zul je dat bij het parool moeten opvragen. heb je de column gelezen?
overigens kan ik niet zomaar een heel stuk van een columnist plaatsen. er zit copyright op. maar goed, jij komt met een bewering, onderbouw die dan ook. kom niet hier alleen maar je mening geven. laat zien waarom je denkt dat ik holman onterecht heb behandel.
succes

Anoniem zei

Stan,

Ik reageer nu op een column van Theodor Holman in het Parool van 13 juni 2008 "Blanke Slavenhandelaar"Stoor me er heel erg aan.vind Holman een geschift figuur.zijn cynisme neemt steeds groteskere vormen aan.volgens holman moeten de nakomelingen van de slaven uit afrika blij zijn dat ze destijds uitgekozen zijn als slaaf zodat hun nakomelingen het nu beter hebben!zijn citaat"Wij de nederlanders hebben maar voor 5% meegedaan aan de slavenhandel"is stuitend.hoe geschift kun je zijn!Moet Holman zelf dan ook niet blij dat hij dankzij zijn voorouders uit het Indisch milieu hier het licht mocht zien? Wil Holman zijn vriend Theo achterna?daar solliciteerd hij wel naar.

stan zei

bij toeval las ik het stukj. hier moet sprake zijn van zogeheten ironie. alleen het probleem is dat ironie een dubbele bodem heeft, waar je doorheen kunt zakken. ik zal er binnenkort een stukje over schrijven.
stan

Anoniem zei

Er is hier ook sprake van ironie en overdrijving, maar ik geloof niet dat jij deze humor helemaal begrijpt.Jammer, want net als bij Reve, zit daarin zijn kracht.

Ik moest ook altijd lachen om de humorvolle azijnzeikerij van van Reve en nu om het grappige pissen op moslims van Holman. De urinestraal, die doet 't,he! Geweldig, je moet er toch maar opkomen, geniaal!

anzi

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...