maandag 17 december 2007

Nederland en Afghanistan 152




Ik zag in het NOS-Journaal van acht uur een vrouwelijk Kamerlid van het CDA, die vertelde dat Nederlandse troepen in Afghanistan moeten blijven anders wordt dat land door de Taliban 'een narco-staat'. De regeringspartijen liegen nu dat de Taliban verantwoordelijk is voor de toename van de opiumproduktie. Deze volksvertegenwoordigers vertellen er niet bij dat toen de Taliban aan de macht was de produktie van opium drastisch was gedaald, niet meer dan 30 procent van de wereldhandel. Pas toen onze bondgenoten, de krijgsheren die wij financieel en militair steunen, aan de macht kwamen steeg volgens de VN de produktie in Afghanistan razendsnel, waardoor het land nu meer dan 90 procent van de opium, de grondstof voor de heroine, produceert. De leugen van de Kamerleden is misdadig, want kost mensenlevens. Daarnaast betaalt de Nederlandse belastingbetaler in totaal miljarden euro's om de heroinehandelaren aan de macht te houden. Dat heet buitenlandse politiek.
Natuurlijk kwam geen van de meer dan 100 man/vrouw tellende NOS-Journaal redactie op het idee om het CDA-Kamerlid te vragen op welke feiten ze haar bewering baseert. Misdadige vorm van journalistiek.

11 opmerkingen:

Thesingh zei

Stan, waarom kijk je nog uberhaupt naar het nieuws? Ik wil al niet eens meer kijken, want de belachelijkheid ervan is tenenkrommend.

stan zei

brendan
je hebt gelijk. maar ik blijf de massamedia volgen om te kijken, ja naar wat eigenlijk? misschien om te ontdekken hoe diep de put is.
stan

Sonja zei

Ik vind het goed om te weten waar wij in Nederland in moeten geloven. Het trieste is natuurlijk dat de meeste mensen het nog geloven ook. Maar dan ben je weer op de hoogte wanneer je zonodig iets moet ontkrachten. Hoewel ik soms ook niet meer weet waar ik moet beginnen, bij sommigen moet je al beginnen met de geschiedenis van na WO2. Of soms al vanaf de Middeleeuwen.

Thesingh zei

Ik heb laatst wat over Buddhisme gelezen en daar werd ik wel een stuk rustiger van. Alhoewel ik het toch niet kan laten om de "actualiteit" te volgen.

Soms krijg ik het gevoel dat het net zoiets is als het niet weg kunnen kijken van een ongeluk wat net gebeurd is.

Misschien wel een ongezonde fascinatie met alles te willen doorgronden, terwijl dat misschien soms niet nodig is.

Ik vind het overigens nog niet zo erg als iemand onwetend is. Wat ik erger vind zijn de bewust onwetenden. En daar lopen er nog redelijk wat van rond. Ze weten dat het fout is wat in de wereld gebeurt. Maar ze accepteren het als datgene wat gewoon is.

Ik snap dat niet, mdat je wat mij betreft dan net zo goed een amoebe kunt zijn ipv een mens.

Overigens stond er vandaag in het Parool (ooit een verzetskrant) een opiniestuk dat zowaar kritisch was over de oorlog in Afghanistan. Onder ander ook over wat op medialens.org stond over de media berichtgeving.

Ongelooflijk eigenlijk de propaganda die we over ons uitgestort krijgen. Zoals ik al zei, het wordt steeds lachwekkender, als het nou eens niet zo triest was.

Anoniem zei

De taliban hebben juist de opium zoveel mogelijk geprobeerd uit te roeien. In 2001 was de opiumproductie van Afghanistan juist ontzettend teruggebracht.

Totdat de Amerikanen kwamen, die via de CIA miljarden aan drugsgeld door Wall Street loodsen, en voilà, binnen afzienbare tijd was de opiumproductie weer op peil.

Alleen volslagen naieve types geloven nog dat de VS oprecht bezig zijn met de "war on drugs", het is slechts een van de manieren om de economie te runnen.

-je zorgt dat drugs streng verboden zijn
-drugs worden duur
-je kunt er dus veel geld mee verdienen, en dat was je eenvoudig wit met de aan de bankiers van Wall Street gelieerde CIA
-ondertussen pak je een halve generatie op wegens kleine vergrijpen en plunder je ze leeg met "3 strikes you're out" achtige wetgeving
-privatiseer de gevangenissen
-laat daar gevangenen werken voor een paar sigaretten
-et voilà, uw slavernij à la moderne is klaar!

Maar het geheugen van het NOS-journaal zal niet zo ver reiken dat ze zich de Iran-Contra-affaire nog heugen.

Nee, want wat instanties als de CIA in het verleden hebben uitgespookt, dat doen ze nu natuurlijk mooit meer! Stel je voor dat de NOS er achterkomt!

Anoniem zei

Sorry voor de gedeeltelijke redundantie in mijn stukje t.o.v. dat van Stan, ik had al niet eens meer doorgelezen. :P

Maar, ik denk dat de NOS dat nooit zou geloven: was de opiumproductie werkelijk *lager* toen de Taliban het voor het zeggen hadden?

Maar de Taliban, dat waren toch juist de slechteriken? [journaal-redacteur wordt duizelig en kan het allemaal niet meer vatten, zet snel CNN aan om weer contact te krijgen met de realiteit] :lol:

stan zei

herman

en niet te vergeten alfred mccoy's boek over de golden triangle, waarin uitgebreid en gedocumenteerd uit de doeken doet hoe diep de cia in zuidoost azie bij de heroinehandel betrokken was.
stan

Anoniem zei

Als Ndederland grote faam heeft op het gebied van vrije drugsverstrekking aan alle toeristen in de heel wereld, is het wel wrang dat een Nederlandse parlementarier zich druk maakt dat de opiumproductie in een bepaald land te hoog zou zijn! Het lijkt me kortom geen argument om een Nederlandse soldaat voor te laten sterven.

Anoniem zei

Beste Stan,

Ik erger mij hier al een hele poos aan, aan de manier waarop zaken wel dan niet verdraaid worden in het NOS Journaal. Zo hadden ze vorige week een item over een bom in Algiers. Volgens het ochtendjournaal zou het een groepering zijn die banden heeft met El Qaida, in de VS roepen ze ook steeds, believed to be linked with El Qaida.

Luisterend diezelfde dag naar radio 1 hoor ik een verslaggever ter plekke. Hij beweerde dat het al jaren een andere groepering is die aanslagen pleegt in Algiers maar zeker geen El Qaida.
Diezelfde avond op TV wist het Journaal echter weer te melden dat de aanslag opgeèist was door El Qaida. Ik geloof er geen snars meer van!

Door de ergernis heb ik contact opgenomen met de raad voor de media, zij kunnen hier niks mee, de Ombudsman, ook hij kan er niks mee. Wie, o wie controleert de geconditioneerde media. Is hgier echt niks tegen te doen!

Anoniem zei

Deze film maakt veel duidelijk over opiumteelt en al-Quaida.
Eén acteur speelt 7 rollen.
Een hele zit die wel wat voorkennis vereist, maar dan vallen wel veel puzzelstukjes op z'n plek.
140 minuten, ned. ondertitelt.

http://www.deadartmedia.com/index.php?main_page=page&id=8&chapter=1&zenid=jahti3rqe1qkjgv31lul3ta0v1

Anoniem zei

Ik zag dat er duitse ondertitels verschijnen bij 'dutch'.
Dit is de nederlandse versie op google:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-3781113200636275190&q=op+art&total=949&start=150&num=10&so=0&type=search&plindex=2

Zet je schrap, het is echt de moeite om vol te houden.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...