woensdag 10 oktober 2007

Salman Rushdie



Gisteren kreeg ik deze email:

'Beste Stan,

Ik las net het artikel in de NRC over Salman Rushdie.
http://www.nrc.nl/buitenland/article784214.ece/Salman_Rushdie_breekt_lans_voor_Ayaan_Hirsi_Ali
Is Rushdie soms knettergek geworden? Is Hirsi Ali de eerste
West-europese vluchteling sinds de holocaust?
Ik kook van woede als ik dit soort demagogische praat lees.
Wil je hier een artikel over schrijven?
Ik denk dat ik mijn boekenkast maar ga zuiveren, destijds heb ik
Leon de Winter er ook al uitgegooid.'

Ik moest meteen denken aan de geweldige ironie van het leven. '‘In ’86 was ikzelf ook een fundamentalist, in Kenia. Ik was lid van de Islamitische Broederschap,’ vertelde Hirisi Magan/ Ali tijdens een tv-programma en ze voegde daar tijdens een bijeenkomst in de Rode Hoed aan toe: ‘In 1989 vond ik de fatwa tegen Salman Rushdie nog vanzelfsprekend. Ik was ook een radicaal.

De enige zinnige conclusie die we kunnen trekken is deze: wat een mazzel dat de toenmalige moslim fundamentaliste mevrouw Magan/Ali haar zin destijds niet heeft gekregen, want dan had Salman Rushdie nu niet voor haar belangen kunnen opkomen. Hoe ironisch het leven kan zijn. Nu maar hopen dat ze ook in de toekomst haar zin niet krijgt. De vrouw is een fundamentaliste van nature, het is een karaktertrekje.

In mei van dit jaar schreef ik over Magan/Ali: 'Was ze eerst een fervent voorstander van het vermoorden van een auteur vanwege zijn gedachtegoed, ruim een decennium later benoemde ze zichzelf als volgt: ‘Ik ben een extremistische aanhanger van de vrijheid van meningsuiting.’ Ze zei dit in een rechtvaardiging van het overigens niet bestaande 'recht om te krenken.' Dit extremisme leidde tot allerlei absurde hersenspinsels, zoals haar voorstel om bij sollicitaties moslims eruit te lichten en apart te screenen op politieke overtuigingen, hetgeen een breuk is met het principe van de rechtstaat dat iedere burger gelijk is voor de wet. In een open brief in Trouw zette Hans Wiegel in diezelfde tijd zijn partijgenoot Magan/Ali elegant op haar nummer door haar de voorgeschiedenis uit te leggen van de Nederlandse vrijheid van onderwijs. Hij eindigde zijn brief met 'een welgemeend advies: Niet op de persoon spelen, geen wiggen drijven, niet zo fanatiek, respect voor andersdenkenden en verdraagzaamheid: zo kunnen wij onze Nederlandse samenleving versterken en een toekomst bieden.' Maar dat advies negeerde mevrouw Magan/Ali en vertrok naar de VS om haar boodschap verder te verspreiden.' Waar ze nu onbeschermd rondloopt net als 300 miljoen anderen, die in de Verenigde Staten leven.

Toen ik de opgewonden woorden van Rushdie las vroeg ik me af of hij net zo gegrepen was door Magan/Ali als professor Paul Scheffer en professor Herman Philipse, en al die andere heren van zekere leeftijd.

Overigens staat nergens in de koran, noch in de hadith, iets over vrouwenbesnijdenis. Het heeft niets met de islam te maken. Het is een gebruik van wat de volgelingen van Wilders 'achterlijke' volkeren noemen, zoals de Somaliers.

2 opmerkingen:

Thesingh zei

Hoi Stan,

Ja, ik was ook verbaasd over de steunbetuiging van Salman. Ook schijnt een minister uit Polen haar te steunen. Daarnaast spreekt Christopher Hitchens er schande van dat Nederland haar beveiliging niet betaalt. Tevens kan ze asiel krijgen in Denemarken.

Nou van mij mogen ze haar hebben en met haar trouwen. Ik zou het eignelijk niet moeten toelaten, maar mijn bloed gaat koken zogauw deze oplichtster aan het woord komt.

Want dat is wat zij volgens mij is. Een ordinaire oplichtster die iedereen voor haar karretje spant. Net zoals de AEI haar ook gebruikt. Onderwijl misbruik makend van datgene wat nou juist wel goed is aan de westerse maatschappij.

Bah, genoeg gescheld. Tijd om me op iets positiefs te richten.

Vrije-wereldburger zei

Prachtig gekozen illustratie - daar hoeft eigenlijk nauwelijks een woord aan toegevoegd te worden.