maandag 11 juni 2007

Leo Kwarten Consultancy 4


Leo Kwarten figureert als consultant, als wetenschapper in tv-programma's en de Volkskrant om u te informeren over de arabische wereld. Leo Kwarten schrijft zelf in Het Financieele Dagblad:
'Vijf jaar na de aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon dringt de vraag zich op: hoe zou het Midden-Oosten eruit hebben gezien als de Amerikaanse president George Bush niet had besloten tot een wereldwijde War on Terror?'
Wat nu meneer Kwarten? Waarom dringt deze vraag zich bij u nu pas op, vijf jaar nadat de zoheten 'War on Terror' is begonnen? Ik zou zeggen dat een consultant en wetenschapper die maar al te graag zakenmensen en publiek informeert over zijn vakgebied al vijf jaar geleden zichzelf die vraag had moeten stellen. Als journalist heb ik mij destijds meteen verdiept in de keerzijde van de Bush-propaganda. En zeker niet ik alleen, talloze deskundigen hebben, voorafgaand aan het Westers geweld in het Midden Oosten, gewaarschuwd voor de gevolgen eraan. Waarom heeft u zich toen niet de vraag gesteld of geweld een oplossing was? Een consultant wikt en weegt alvorens hij advies geeft en vervolgens een rekening naar zijn client stuurt, nietwaar. Waarom heeft u dat niet gedaan? En waarom dringt bij u juist vijf jaar na dato deze vraag op? Of was die vraag al eerder bij u opgekomen en wachtte u jarenlang keurig voordat u de krant van uw clienten 'Het Financieele Dagblad' op de hoogte stelde van uw nieuw inzicht? Is het toevallig dat de Volkskrant en het tv-programma Een Vandaag u als deskundige uitnodigen? Ik, als journalist verantwoordelijk voor het goed informeren van mijn kijkers of lezers, zou zeggen dat een wetenschapper en zakenman die zo gefaald heeft maar niet meer uitgenodigd moet worden. Waarom nodigen de commerciele massamedia u dan toch nog steeds uit? Komt het door de ideologische kijk die u op de arabische wereld heeft? Het feit dat u een voorstander bent om die arabieren eens met geweld een lesje te leren? Zo niet, wat kan dan de reden zijn? Niet uw inzicht! Maar wat dan wel? Laat het uw publiek weten.

1 opmerking:

Sonja zei

"Al jaren bezoekt Leo Kwarten de grootste golfstaat voor zijn werk als adviseur van bedrijven die in het Midden-Oosten zakendoen. 'Een boeiend land', zo omschrijft hij het Koninkrijk Saudi-Arabië, "maar ik heb al jaren geleden zien aankomen dat de situatie daar uit de hand dreigt te lopen". Hij lijkt gelijk te krijgen."

"Ook de zaken van Leo Kwarten vinden vooralsnog gewoon doorgang, dus zal hij eind augustus weer in Saudi-Arabië zijn. "Wel voel ik me de afgelopen twee jaar steeds onveiliger in het land. Arabische kranten maken regelmatig melding van moordaanslagen op westerlingen, die zomaar op straat worden doodgeschoten. Ook worden alle Westerse doelwitten, zoals winkel- en uitgaanscentra, streng bewaakt. Sommige winkelcentra lijken wel bunkers. Maar ja, zaken zijn zaken.""

http://www.wereldexpat.nl/nl/wonen/veiligheidensamenleving/Saudiarabie_achtergrond.htm?view=Standard&version=1
--------------------------

Kwarten zag het wederom al jaren geleden aankomen. En ziet hij in dit interview even over het hoofd dat ook hij bijdraagt aan de polpulariteit van de jihad. Maar ja, zaken zijn zaken.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...