woensdag 7 maart 2007

The Empire 199

'Bill to Study Slavery Reparations Still Facing Resistance
by Michelle Chen

Every year since 1989, members of Congress have pushed for a study into how the US might atone for slavery, its aftermath and legacy. And every year, the white majority says the subject is off limits.
Mar. 7 – A proposal now before Congress could either begin an unprecedented examination of institutional racism in the United States or once again mark how far the government is from confronting historical scars.
The plight of H.R. 40, which would establish a Commission to Study Reparation Proposals for African-Americans, encapsulates the controversy over how, or whether, the US government should deal with the legacy of slavery.
Re-introducing the bill in the House of Representatives, John Conyers (D–Michigan) remarked in January that despite the resistance the legislation has encountered – it has never advanced to a floor vote, though it has resurfaced each year since 1989 – its mission is relatively modest. H.R. 40 would not authorize compensation for descendants of slaves. Rather, it would merely require Congress to consider the issue in an effort "to further a national dialogue on the plight of African Americans in the context of slavery, Jim Crow, and other legally sanctioned discrimination."
H.R. 40 would establish a commission, jointly appointed by the president and Congress, to "acknowledge the fundamental injustice, cruelty, brutality, and inhumanity of slavery in the United States," and examine whether remedies are warranted for any "lingering effects" of slavery on blacks today.
The bill is modeled after the restitution process for victims of the mass incarceration of Japanese-Americans during World War II. That initiative involved a similar congressional study and eventually, official payouts to surviving detainees under the Civil Liberties Act of 1988.'

Lees verder: http://newstandardnews.net/content/index.cfm/items/4449

Hoe dan ook, de VS is verder dan Nederland. De Nederlandse politiek heeft nooit enig intiatief genomen om een serieus onderzoek en dicussie te wijden aan de eeuwenlange grote Nederlandse betrokkenheid bij de slavenhandel.

Ook toen al was er geen sprake van dat gekleurde volkeren een dubbele nationaliteit mochten bezitten. Ze waren gewoon eigendom van de blanke christelijke en beschaafde baas.

Even ter herinnering: 'the institution of American slavery from its origins in 1619 - when English settlers in Virginia purchased 20 Africans from Dutch traders - through the arrival of the first 11 slaves in New Amsterdam.' Wij waren de eersten en tevens de laatsten. Wij handelden nog in slaven toen de Engelsen en Fransen het al verboden hadden.

'Frankrijk schaft tijdens de revolutie in 1794 de slavernij af (uiteraard paste slavernij niet goed bij de Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap), maar Napoleon I draait dat snel weer terug. In 1807 verbiedt het Verenigd Koninkrijk de slavenhandel en in 1833 verbiedt het de slavernij. In 1838 wordt in de Britse koloniën de laatste binding tussen voormalige eigenaars en slaven ontbonden. In 1848 wordt de heringevoerde slavernij in Franse koloniën verboden.

In 1859 schaft Nederland de slavernij in de onder direct bestuur staande delen van Oost-Indië af. Een strategisch moment van minister van koloniën Jan Jacob Rochussen. Een jaar later verschijnt namelijk Max Havelaar, de aanklacht van Multatuli (Eduard Douwes Dekker) tegen de Nederlandse politiek in Nederlands-Indië.

Nog vier jaar later, in 1863, schaft Nederland de lucratieve slavernij in de West-Indische koloniën (Suriname en de Nederlandse Antillen) af.
De Verenigde Staten volgen in 1865, na er een burgeroorlog over te hebben uitgevochten. In Brazilië ondertekende in 1888 prinses Isabel, tijdens de afwezigheid van de keizer, de Lei de Aurea waarmee de slavernij werd afgeschaft.
In de indirect bestuurde delen van Nederlands-Indië bleef slavernij legitiem tot in de 20e eeuw. Op het eiland Sumbawa (Soembawa) werden de slaven pas vrijgelaten op 31 maart 1910.'

Een eeuw later riep de christelijke Nederlandse premier Blakenende op om weer de geest van de VOC door de polders te laten waaien. Dezelfde christelijke handelsgeest die tot de slavernij had geleid. In een poging die VOC geest weer op te wekken, wordt hij nu bijgestaan door de Nederlandse sociaal democraten. De schijn heeft inderdaad de werkelijkheid allang achterhaalt, zoals Baudrillard stelde.

Geen opmerkingen: