vrijdag 19 januari 2007

Het Amsterdamse Rijksmuseum

Het electriciteitshuis vlakbij mijn woning is volgeplakt met posters van het Amsterdamse Rijksmuseum. Onder een doodskop en knekels staat de tekst: 'De Dood. Dat moet je meemaken. In het Rijksmuseum.'

Alles is marketing geworden, public relations. En alles raakt besmet met de taal van de marketing. De dood moet je meemaken, de dood is een ervaring die je 'moet meemaken,' zoals je lekker kunt huiveren in een spookhuis. De dood is verder betekenisloos in een materialistische cultuur, het is slechts het einde van een bestaan als consument. Daarom wordt de dood door een cultuurdrager als het Rijksmuseum ook verkocht als een spannende ervaring, die je 'moet meemaken.'

Wie op de site van het Amsterdamse Rijksmuseum kijkt, ziet onder andere dit staan:

'Webspecial: Voel het Rijks!
Bent u ook gefascineerd door 'De lijken van de gebroeders de Witt' of vrolijk door de 'Vrolijke Drinker' van Frans Hals? In de webspecial Voel het Rijks kunt u zelf uw mening over en gevoelens bij de Meesterwerken uit de Philipsvleugel van het Rijksmuseum uiten. Een heuse emotiemeter laat bovendien zien welke werken andere bezoekers het mooiste, het saaiste, het lelijkste of meest ontroerend vinden. Doe mee en ervaar het zelf. Voor het thema de Dood zijn enkele droevige werken geselecteerd.
Webspecial: De Dood
In de webspecial De Dood kunt u lezen wie de gebroeders De Witt eigenlijk waren en hoe zij aan hun gruwelijke einde kwamen. Ook vindt u het 17de-eeuwse antwoord op de vraag: "Hoe kom ik na mijn dood in de hemel?"' Zie: http://www.rijksmuseum.nl/dood

Gefascineerd in de lijken van de gebroeders de Witt? Een heuse emotiemeter? Ervaar het zelf? Gruwelijk einde?

Bij een schilderij van twee open gereten, ondersteboven hangende, naakte mannen staat 'Lees alle gruwelijke details' van een 'bloedige lynchpartij.'

Cultuur? Welnee, de westerse mens is dodelijk verveelt. Enkeltje Irak doet wonderen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dan heb je zeker niet naar TV10 gekeken een paar weken geleden?

Video: Nederlanders diep geschokt over uitzending van lijkensnijder Gunther von Hagens

Het programma werd eerder al getoond op de Engelse televisie, waar het ook voor opschudding zorgde. Het was de eerste keer dat een lijkschouwing live op de Nederlandse buis te zien was. Bovendien werd de omstreden show uitgezonden in volle prime time (21.00 uur ’s avonds), een tijdstip waarop nog heel wat kinderen aan het scherm gekluisterd zitten.

Tijdens het programma liet von Hagens, die vooral bekend is van zijn tentoonstellingen met geplastineerde mensenlijken, zien hoe je een autopsie uitvoert op een lijk. Hij zaagde en sneed in de dode lichamen, die aan touwen in de tv-studio hingen te bengelen.

De Duitse wetenschapper/kunstenaar legde onder andere de longen bloot bij een man en blies ze vervolgens op om te laten zien hoe onze ademhaling precies in zijn werk gaat. Bij een ander lijk haalde hij het hele darmstelsel te voorschijn, nog een andere dode kreeg een scalpel in de penis en teelballen.

Na de uitzending, die nochtans maar zo’n 200.000 kijklustigen trok, regende het ontzette reacties op diverse websites en fora. Anatoom dr. Gert-Jan Kleinrensink vindt dat von Hagens en Tien ver over de schreef zijn gegaan. ,,Veel mensen zijn geïnteresseerd in de menselijke anatomie, maar ik vind het uitzenden van een sectie op televisie principieel onjuist'’, liet hij weten. ,,Het is trouwens maar zeer de vraag of de overledenen die op de snijtafel belandden hun toestemming hadden gegeven als ze hadden geweten dat ze in een tv-studio zouden belanden.'’

Autopsy - Life & Death (Part 1 Of 4) 1st Clip

In Channel 4’s Anatomy for Beginners you can see a real and sontaneous demonstration of human anatomy.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...