vrijdag 22 december 2006

God en Humanisme 2


Zou deze malle meid met dat grijpklare pistool hier nu echt voor hebben doorgeleerd? Wat hebben humanisten toch met oorlog? Ik zou eerder zeggen dat vrede hun werkterrein is. Humanisten lijken in bijna alles op christenen, alleen kent hun geloof geen hemelgod. Men zou verwachten dat ook de christenen beter thuis zijn op het gebied van de vrede, gezien de houding van hun grote voorbeeld, Jezus Christus. Maar nee, een groot deel van de christenen en humanisten steunt de oorlog, ondanks het evengelie en ondanks de Verlichtingsidealen. Een van de voorzitters van het Humanistisch Verbond was professor Paul Cliteur, lid van de VVD, een neoconservatief die maar tegen de islam tekeer bleef gaan. Wonderlijk toch allemaal. Enfin: Dit is dus Ingeborg Takken, humanistisch geestelijk verzorgster in Afghanistan. Mag ze nu weer naar huis?
Gezien dat pistool van haar vraag ik me af of ze in het kader van haar werk als humanistisch geestelijk verzorgster daadwerkelijk een Afghaan zou doodschieten. Ik denk het wel. En zouden die christelijke geestelijk verzorgers Afghanen doden wanneer dat in hun ogen noodzakelijk is? Afgaande op het verleden ben ik er zeker van dat ze dit zouden doen. Dan duikt onmiddellijk de vraag op: wie gaan de geestelijke verzorgers geestelijk verzorgen? Zouden ze daar al over vergaderd hebben en tot een poldermodel-achtig compromis zijn gekomen? Allemaal reuze moeilijke vragen.
Meer spannende foto's van Ingeborg Takken in actie kunt u hier vinden: http://home.planet.nl/~vos00540/takken/tarinkowt.html

Geen opmerkingen: