zaterdag 4 november 2006

Srebrenica







Kunt u zich nog die beelden herinneren van hossende Dutchbatters nadat ze - zonder ook maar 1 schot te hebben gelost - uit Srebrenica waren gevlucht waardoor de grootste naoorlogse massamoord nabij Srebrenica kon plaatsvinden? Srebrenica is samen met het verraad van de joodse Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog een van de zwartste bladzijden in de moderne vaderlandse geschiedenis. Iets waarover een burger zich schaamt en liever over zwijgt. Zo niet onze voormalige wethouder van Borcula en huidige minister van Defensie, de VVD-er Henk Kamp, die met een HAVO-diploma op zak nu over over zaken als leven en dood mag meebeslissen.

Trouw bericht:

'Verbijstering over lintje Dutchbat Srebrenica.
door George Marlet.

Nabestaanden en overlevenden van de massamoord in Srebrenica zijn geschokt en verbijsterd over het besluit van Defensie om de militairen van Dutchbat-III te onderscheiden.
„Krankzinnig en onbegrijpelijk. Betekenen achtduizend slachtoffers dan niets?” zegt Muska Begovic-Omerovic. Haar grootvader, vader en broer zijn in juli 1995 door militairen van het Bosnisch-Servische leger vermoord. Het Nederlandse VN-bataljon kon de moord niet verhinderen. Begovic: „En dan gaan ze straks naar huis met een medaille en het gevoel ’wij hebben goed gehandeld’. Dat lijkt op het communistische regime dat wij vroeger hadden.”
Volgens het Interkerkelijk Vredesberaad staat de onderscheiding in „schril, pijnlijk en stuitend contrast” met de manier waarop Nederland omgaat met overlevenden en nabestaanden van de massamoord. „Dit bevestigt weer dat Nederland alleen met zichzelf bezig is”, zegt woordvoerder Dion van den Berg.
Minister Kamp van defensie heeft besloten een speciaal ’draaginsigne Dutchbat III’ toe te kennen „als symbool van erkenning voor de ongeveer 850 militairen die in moeilijke omstandigheden naar eer en geweten hebben gefunctioneerd en ten onrechte gedurende langere tijd in een negatief daglicht zijn gesteld.”

Lees verder: http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article532316.ece/

Verbijstering_over_lintje_Dutchbat_Srebrenica



10 opmerkingen:

Anoniem zei

Geen wonder dat het zo’n rotsooi is in dit land. Mensen met een HAVO diploma horen niet op regeringsposten. Die zijn te simpel om verantwoordelijkheden aan te kunnen. Zulke misstanden zijn nou typisch iets wat je krijgt in een democratie!

Godallemachtig wat een ongelofelijk elitaire opmerking.

stan zei

gompie
allemensen, rotzooi is met een z, niet een s. daar heb je het al. ik verwacht van de politici die menen mij te kunnen dwingen bepaalde dingen te doen, dat ze op zijn minst over voldoende kennis beschikken om tot een volwaardig oordeel te kunnen komen en als vader van kinderen kan ik je garanderen dat een havo opleiding onvoldoende is om te beseffen hoe complex de wereld is. een havo diplomaatje is absoluut onvoldoende om over leven en dood van anderen te beschikken. en elitair ben ik zeker, ik beschouw dat ook niet als een belediging, maar als een compliment. er is altijd een intellectuele elite geweest en die zal goddank altijd bestaan. het treurige van onze tijd is dat de eerste de beste praatjesmaker de kans krijgt om zijn stupiditeiten tot norm te verheffen. zonder kennis en inzicht, gebaseerd op een goede scholing, wordt het niks gompie, zoals de oude flaubert al schreef. dat wil niet zeggen dat je op mensen moet neerkijken, geenszins, maar je moet ze wel kunnen plaatsen.

Anoniem zei

Wat zal het geruststellend voor je zijn dat Henk Kamp een uitzondering op de regel is en dat vrijwel al onze wereldleiders elitaire opleidingen opleiding achter de rug hebben, aan de Yale universiteit b.v. En dat ze zich daarna hebben aangesloten bij elitaire genootschappen maakt het nog extra vertrouwenwekkend.
Onze eigen regeringsleider, Mr. Dr J.P. Balkenende kan, gelukkig voor jou, ook bogen op een hoogleraarschap christelijk sociaal denken. Een eindeloze waslijst kun je aanleggen van praatjesmakers met ‘goede opleidingen’, die er dankzij hun geborneerde stupiditeiten één enorme puinhoop van hebben gemaakt.
Aan die opleidingen waar jij zo’n hoge pet van op hebt worden mensen alleen maar voorgeprogrammeerd. Kookboeken tot het bereiden van ellende worden er bestudeerd en wijsheid moet je er met een lantarentje te zoeken.
Leve de elite! De linkse en de rechtse; we zullen er de komende tijd nog veel plezier van gaan beleven.

stan zei

gompie, 'alleen lagere school,' een goede scholing leert je bijvoorbeeld om te discussieren volgens bepaalde regels, zoals het niet je tegenstander woorden in de mond te leggen. ik heb nergens gesteld dat iedereen die meer scholing heeft gehad dan de havo ogenblikkelijk veel kennis en inzicht bezit. ik stel wel vast dat mensen zonder gedegen kennis er in de politiek een puinhoop van maken. dat er mensen zijn met een goede scholing die er ook een puinhoop van maken is alom bekend, maar daar heb ik het niet over gehad. ik heb het over een havo diploma en menen dat je mensen de oorlog in kunt sturen. uit de uitspraken van minister kamp kun je ook opmaken hoe gevaarlijk een gebrekkige scholing is. de betreffende politicus met zijn uiterst beperkte kennis beseft volstrekt niet waar hij voor gebruikt wordt en wat er daadwerkelijk in afghanistan gebeurt. beseft hij dat wel, dan is hij een schurk en houdt elke discussie op. we leven in een tijd waarin helaas de straat steeds meer de dienst uitmaakt. kijk maar eens wat het kennisniveau is van al die mensen die zich voor de camera verdringe en hoe die massa steeds meer op alle gebieden de dienst uitmaakt.daar zal de samenleving als geheel in de toekomst een hoge prijs voor moeten betalen.

Vier jaar geleden schreef ik dit voor het tijdschrift 'de humanist' en ik denk er nog steeds zo over: 'Pim Fortuyns klucht, die voor hem zo jammerlijk eindigde, bewijst andermaal hoe riskant het is als een poseur de altijd latent aanwezige ressentimenten van de massa mobiliseert. De deksel van Pandora's doos gaat open, onbeheersbare krachten komen vrij. Het besef van dat gevaar moet ook tot 'professor' Pim zijn doorgedrongen. Vlak voor zijn heengaan verklaarde hij tegenover journalisten: 'Vindt u mij eng? Nou, dan moet u nog maar eens goed naar mijn aanhang kijken!' Een inzicht waaraan hij geen enkele consequentie verbond voor z'n eigen manisch gedrag. Gelijk Narcissus, verliefd op zijn eigen spiegelbeeld, wist hij zich niet te bevrijden uit zijn ijdelheid en bleef de rol van verlosser spelen voor een publiek van rancuneuze kleinburgers, in tijden van rust de zwijgende meerderheid. In politiek opzicht welteverstaan, voor het overige is ze op bijna elk maatschappelijk gebied steeds manifester en vooral luidruchtiger aanwezig. Al in 1929 beschreef de Spaanse humanist Ortega Y Gasset in 'De Opstand der Horden' hoe de moderne samenleving in toenemende mate gedomineerd wordt door de middelmatigheid van mensen die in hun angsten en verlangens volstrekt identiek zijn en slechts gedreven worden door een mateloos egoïsme. 'De zoon der kleine luiden heeft sinds de tweede helft van de negentiende eeuw geen maatschappelijke versperringen meer op zijn weg. Dat wil dus zeggen, dat hij… vrij van banden en beperkingen is… De wereld waarin deze nieuwe mens van zijn geboorte af geplaatst is, noodzaakt hem op geen enkele manier tot beperking, zij legt hem geen enkel verbod op en dwingt hem tot geen enkele onthouding. Integendeel, zij zweept zijn begeerten op, die in beginsel tot in het oneindige kunnen toenemen. Want een feit is, en dit is van groot belang, dat deze wereld… niet alleen de volmaaktheden en wijdten heeft die ze inderdaad bezit, maar bovendien nog haar bewoners de waan geeft dat zij morgen nog rijker, nog volmaakter en nog wijder zal zijn, alsof zij plotseling was gaan groeien en er aan haar uitzettingsmogelijkheden geen grenzen waren gesteld… Dat wat men vroeger als een weldaad van het lot zou hebben beschouwd en waardoor men dankbaar gestemd zou zijn geweest ten opzichte van de verborgen bestiering van het leven, veranderde in een recht dat men niet dankbaar aanvaardt maar driest opeist.' Deze beschrijving voert hem tot de volgende conclusie over het karakter van de massamens: 'één trek van zijn wezen is de vrije ontplooiing van zijn begeerten en driften, met andere woorden van zichzelf, en een tweede kenmerkende eigenschap is zijn ingeboren ondankbaarheid ten opzichte van al hetgeen dat zijn bestaan zo heeft vergemakkelijkt. De beide trekken zijn de bekende eigenschappen van het verwende kind. Inderdaad, de ziel van de horden heeft zeer veel gemeen met die van een verwend kind… Verwennen is geen paal en perk stellen aan iemands wensen, iemand de indruk geven dat alles hem geoorloofd is en hij tot niets is verplicht.'

Wat Ortega Y Gasset beschrijft is de geest van de moderne consument, voor wie alles te koop moet zijn en het geluk direct opeisbaar, materieel of immaterieel. Een mentaliteit die versterkt wordt door de vloedgolf aan reclame, die de massamens meesleurt en hem in een voortdurende staat van ontevredenheid gevangen houdt. Het is niet wat men bezit dat het geluk bepaalt, maar wat men nog niet bezit. En om de 24uurs economie draaiende te houden wordt telkens opnieuw schaarste gecreëerd, de behoefte aan een of ander nieuw product. Maar omdat niets op aarde oneindig is en niet alle verlangens derhalve vervuld kunnen worden, leidt het consumentisme uiteindelijk tot de overtuiging dat men tekort wordt gedaan, tot het gevoel slachtoffer te zijn van de ander: van de politiek, de intellectuele elite, de buitenlander die hier komt potverteren, of van wie dan ook die op een ongelukkig moment als schuldige kan worden aangewezen voor dit gefrustreerd bestaan. Vlak onder de oppervlakte borrelt een reservoir van onvrede dat elke praatjesmaker kan aanboren in zijn jacht op macht en erkenning. Het is voor een demagoog die 'er zin an heeft' een fluitje van een cent om in dit troebel water te vissen. Niets belet hem om met een handvol vlot geventileerde meningen spreekbuis te worden van de onderbuikgevoelens. Voor hem en zijn volgelingen is politiek hetzelfde als funshoppen dat een instant bevrediging moet opleveren. En zo niet dan ontstaat vanuit een combinatie van ingeboren en gecultiveerde hebzucht, angst en onzekerheid een moeras van rancune. Met als resultaat dat na 2500 jaar westerse beschaving de Nederlandse LPF-stemmer onder andere een pornoboer tot volksvertegenwoordiger heeft verheven, van wie mag worden aangenomen dat hij 'in de geest van Fortuyn' zal handelen. Een uitverkiezing die in absurditeit wedijvert met keizer Caligula's voornemen zijn lievelingspaard Incitatus tot senator te benoemen. Toen ik het hoorde moest ik denken aan de woorden van de bejaarde prins van Salina. Over de ondergang van de adel zei hij in Lampedusa's roman 'De Tijgerkat': 'mocht deze klasse ooit verdwijnen, zoals dat al zo vaak is gebeurd, dan zou er dadelijk een andere opstaan… Die zou zich dan wellicht niet langer meer beroepen op het bloed, maar op, wat zal het zijn… op het feit dat iemand langer op een bepaalde plaats woont dan iemand anders of op zogenaamd diepgaander kennis van de een of andere voor heilig gehouden tekst.'

Ortega Y Gassets analyse heeft niets aan geldigheid ingeboet. Begeerte is een deugd geworden. De grote graaier is het rolmodel van de massa, de speculanten van de beursvloer zijn de hedendaagse helden, het zich ongegeneerd verrijken ten koste van de ander is een prijzenswaardig streven geworden, de jacht op winst de nieuwe geloofsbelijdenis. In het moderne bestaan heerst de mateloosheid, de vanzelfsprekendheid van de eis dat alle verlangens zullen worden bevredigd. Het is een geloof in de strikte zin van het woord, omdat het gebaseerd is op de onbewijsbare aanname dat de bomen tot in de hemel zullen groeien, de economische groei als perpetuum mobile. Een infantiel geloof met fundamentalistische trekken. Elke elementaire aanval erop wordt gezien als een soort heiligschennis of op zijn minst als een krankzinnige ontkenning van een door de natuur gedicteerde orde, waaraan uiteraard niet valt te tornen. Na de val van de Berlijnse Muur dacht een aanzienlijk deel van de intellectuelen echt dat 'het einde van de geschiedenis' was aangebroken, dat de kapitalistische democratie het definitieve antwoord was op de condition humaine, het absolute eindpunt van de menselijke evolutie. Voor de werkelijkheid van alledag was in deze geloofsovertuiging geen plaats, voor de psychologische consequenties ervan had men geen oog. Ze waren blind voor het feit dat de burger had plaatsgemaakt voor de consument, die verontwaardigd protesteert wanneer hij z'n zin niet krijgt.'
gompie, 'alleen lager school'is geen geuzentitel, maar in deze tijd een achterstand. jammer dat u niet meer heeft kunnen studeren.

Anoniem zei

Je opmerking ‘dat er mensen zijn met een goede scholing die er ook een puinhoop van maken’ zal ik maar als een eufemisme opvatten, goed?

Maar citeer eens wat ik je in de mond heb gelegd? Zo’n loze aantijging is een wel erg goedkope manier om de aandacht weg te leiden van de elitaire misslag die je maakte. Heb je vast op je elitaire schooltje geleerd.

Wat je allemaal niet hebt gesteld doet ook niets ter zake, wel wat je wel hebt gesteld – n.l. dat mensen met enkel HAVO sowieso niet in staat zijn om verantwoordelijkheid te dragen.
Daar voeg je dan nog badinerend aan toe dat je daarom niet op die mensen moet neerkijken, maar ze wel moet kunnen plaatsen. Punt is wel dat ook weer uit die opmerking blijkt dat je feitelijk op ze neerkijkt. Wat was er zo slecht aan de PvdA en de vakbonden toen die nog door ULO scholieren werden gerund? Als ik moest kiezen tussen Jan Schäfer of jou, om m’n vertrouwen aan te geven, dan hoefde ik niet lang na te denken.
De mensen zijn ziek van het ijdele, zelfgenoegzame en vruchteloze geneuzel van ‘progressieve’ intellectuelen als jij. Met jullie elitaire optreden hebben jullie ze regelrecht in de armen van mensen als Fortuyn gedreven.

Voor de rest ben je net als professor Fortuyn een poseur. Alleen poseer jij voor je omgevallen boekenkast. Die ellenlange toegift had je je kunnen besparen, die is volledig niet ter zake.

stan zei

de toon en inhoud van uw opgewonden reactie toont een geweldige rancune. en zo bewijst u ongevraagd mijn stelling. succes

Anoniem zei

Als je jezelf het recht toekent om op een denigrerende toon over anderen te schrijven, zou het sieren als je ook het vermogen toont om te incasseren. Maar dat mis je.
Citeer nu eens, wat ik je in de mond heb gelegd?

stan zei

gompie (alleen lagere school),kennelijk bent u van mening dat uw toon denigrerend is. zo heb ik het totaal niet opgevat. ik vind uw toon agressief, onbehouwen, een hoge, tikje hysterische toon die niet past op deze website. ik heb u nu enkele malen laten weten dat ik de toon niet accepteer. kritiek kan ik hebben zoals u op deze website kunt zien.
de volgende onbehouwen, agressieve reactie van u zal ik daarom verwijderen. elke andere reactie zal ik naar behoren beantwoorden.

Anoniem zei

Deja Vu
Een van de vragen waar ik na mijn afscheid van de linkse kerk altijd mee ben blijven zitten is deze: Hoe is het mogelijk dat iemand het ene moment, heel idealistisch, zijn leven waagt in de Spaanse burgeroorlog en zich vervolgens, thuisgekomen, kritiekloos als stasi keert tegen alles waarvoor-ie gevochten heeft? Ik vroeg dat eens op een ‘vriendschapsfestival’ in de DDR en werd hardhandig linea recta de deur uitgegooit: linkse scheurmaker, provocateur en wat dies meer zij. Heb jij enig idee?

stan zei

geachte gompie (alleen lagere school) u gebruikt het moderne jargon van rechts: linkse kerk etc. ik kan alleen over mezelf met zekerheid spreken. ik heb mij nooit aangesloten bij een of andere stroming, nooit lid geweest van een linkse/rechtse beweging of politieke partij. ik ben dan ook niet gedesillusioneerd. als journalist en burger heb ik me altijd zo onafhankelijk mogelijk proberen op te stellen. u brengt inderdaad een ingewikkeld vraagstuk ter sprake. ik heb er geen antwoord op, omdat ik deze mensen niet echt begrijp, net zo min als ik mensen begrijp die van links ineens rechts zijn geworden. ik heb bij mezelf geconstateerd dat ik zowel progressieve als conservatieve opvattingen heb. meer kan ik er niet over zeggen. zo vind ik dat alle mensen in de wereld het recht hebben op goed onderwijs, huisvesting,en gezondheidszorg, en dat de rijke wereld hierbij zou moeten helpen in plaats van dit te saboteren. dat zijn uiteindelijk hele burgerlijke waarden.