dinsdag 7 november 2006

Nederland en Afghanistan 101

Raymond van den Boogaard is een doorgaans goed geinformeerde journalist. Daarom is het des te merkwaardiger dat hij nu pas in de NRC beschrijft hoe Afghanistan 'systematisch ondergraven [wordt] door opiumhandel en corruptie.' Dit feit is al tenminste twee jaar bekend, gezien de rapporten van de VN en de onderzoekingen van deskundigen. Lees bijvoorbeeld deze websites van de Amerikaanse hoogleraar Herold. Zie: http://pubpages.unh.edu/~mwherold/ En: http://www.cursor.org/stories/civilian_deaths.htm Ook degenen die mijn weblog regelmatig lezen, hebben het afgelopen jaar in inmiddels 101 stukjes kunnen lezen dat de werkelijkheid in Afghanistan anders is dan de politieke propaganda van de beleidsbepalers ons wil doen geloven. Niet dat ik het allemaal zo goed weet, geenszins, ik kan niet meer doen dan rapporten lezen en het werk van goed geinformeerde deskundigen volgen. Maar bdat doe ik dan ook. De vraag is hoe de werkelijkheid van een oorlog zolang door de commerciele massamedia genegeerd kan worden? En waarom nu ineens die belangstelling? Ligt dat altijd aan 1 journalist of ook aan iets anders?

Even wonderlijk is het feit dat het NOS-Journaal van acht uur berichtte dat er Palestijnse strijders om het leven zijn gekomen bij de laatste terreur inval van Israel in de Gaza strook. Hoe weet het NOS-Journaal dat het alleen strijders betreft? Heeft de redactie een betrouwbare correspondent in Gaza die onderzoek heeft verricht? Nee. Vanwaar dan toch die pedante stelligheid? De BBC berichtte gisteren: 'Earlier, a 17-year-old Palestinian boy was killed in an air strike on the northern town of Jabaliya.' Geen woord over strijder, het woord jongen wordt gebruikt, de juiste omschrijving gezien de leeftijd en het feit dat geen journalist in dit oorlogsgebied nauwkeurig heeft kunnen checken wat daar precies gebeurde.

Ik weet dat bij het NOS-Journaal tenminste twee mensen zitten die tot de pro-Israel lobby kunnen worden gerekend. Dat weet ik uit welingelichte kring. Kan ik het bewijzen? Op dit moment niet onomstotelijk. Daarom heb ik dit ook nooit gemeld. Ik doe dit nu wel omdat ik wil aantonen hoe gluiperig bepaalde manieren van informatieverschaffing zijn. En toch doet het NOS-Journaal dit keer op keer.
Waarom?

Ondanks alle propagandisten bij de media zijn er toch nog veel televisie kijkende burgers die dwars door de propaganda heen kijken en voor de slachtoffers opkomen. Zie: http://www.groningen-jabalya.com/

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...