vrijdag 24 november 2006

Musee du Quai Branly

Ik ben een paar dagen in Parijs. Ik heb vandaag urenlang Musee du Quai Branly bezocht, het nieuwe museum dat geheel is gewijd aan de kunst en beschaving van Afrika, Oceanie en het continent Amerika. Wat een schitterend museum, het is een ode aan de de mensheid en de enorme verscheidenheid, het is een van de belangrijkste musea die ik heb gezien tijdens al mijn reizen. U kunt er allemaal topstukken zien, meesterwerken uit alle niet Europese beschavingen die hier zijn toon gesteld. een museum waar je gelukkig van wordt. Men ziet er hoe onvoorstelbaar rijk de vormentaal is. Terwijl ik door het - ook architectonisch - schitterende gebouw liep, vroeg ik mezelf af hoe deze culturen zich zouden hebben ontwikkeld als het Europees kolonialisme niet zoveel had vernietigd. Het enige dat ons machtiger maakte was onze technologische voorsprong. Maar qua kunstzinnigheid en innerlijke beschaving waren deze civilisaties de Europese ver vooruit. Alles versierden ze, de eenvoudigste gebruiksvoorwerpen zagen er schitterend uit, terwijl wij nog in het middeleeuwse Europa niet eens een mes en vork hadden. Ik zag ook weer eens hoe schatplichtig de moderne kunst is aan de kunst van Afrika en Oceanie. Ergens is er een oerbron waaruit alle vormen voortkomen en terugkeren. Die oervorm kunt u in dit museum bewonderen. Als u tijd en geld heeft, bezoek dit museum, het verrijkt u.

Zie : http://www.quaibranly.fr/index.php?id=1&L=1

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...