woensdag 13 september 2006

Joachim Fest



Begin deze week overleed iemand die ik bijzonder respecteer, de Duitse historicus Joachim Fest, niet alleen een groot geschiedkundige die over Hitler en Speer een biografie schreef, maar ook een geweldige stilist, zoals ondermeer blijkt uit zijn boek 'Tegenlicht. Een Italiaanse Reis.' Het is een van mijn favoriete boeken, dat op enkele meters van mijn bureau staat en waar ik regelmatig gedeelten uit lees. Hartverscheurend mooie beschrijvingen van Italie voorbij de facade. Een van zijn observaties heb ik destijds als motto genomen voor mijn boek over 11 september 2001. Fest schreef: 'Het vermogen andermans ongeluk in de herinnering te bewaren, zo luidt het lapidaire en overweldigende inzicht, te delen in de rouw, dat is het kenmerk van beschaving, daaruit bestaat het wezenlijke verschil tussen mensen en barbaren.' Nadat ik hem eens verzocht had om een interview schreef hij prompt een vriendelijke brief terug, maar ik werd ziek en de afspraak liep op niets uit. Ik heb er nu spijt van, want Fest was een van de grote Europese intellectuelen uit een tijd stammend die voorgoed voorbij is. De komende tijd zal ik elke dag een stukje uit 'Tegenlicht' citeren. Overigens kunt u het boek in de Nederlandse vertaling nog kopen. De goden hebben zijn ziel.

1 opmerking:

Inger zei

Dat ga ik dan eens lezen. Was erg onder de indruk van 'Ich nicht', de autobiografie van zijn jeugd. Een tot nadenken stemmend boek dat gaat over 'fout voor de oorlog'- als je dat zo kunt zeggen :-)