vrijdag 26 mei 2006

Kyra Somers


Dit is de Amsterdamse 19-jarige Kyra Somers die vrijwilligerswerk doet in Mozambique, 1 van de armste landen ter wereld. Ze helpt kleine arme weeskinderen. Op haar website schrijft ze: 'Juf Kyra.

Twee dagen nadat Jinda overleed, ging er nog een kindje van het weeshuis dood. Terwijl ik de eerste dag nog flink aangeslagen was, deed het me daarna eigenlijk niet zoveel meer. Het is hard om te zeggen, maar je went er wel aan. Misschien beter gezegd; ik ben er nu meer op ingesteld dat dit soort dingen hier gewoon gebeuren. Het heeft geen zin om er lang bij stil te gaan staan, want de wereld draait gewoon verder en er zijn nog een heleboel andere kinderen. Ik probeer ook zo min mogelijk met Nederland te vergelijken, want daar schiet je niets mee op. Het is hier gewoon een compleet ander leven. Ik ben veel in het kleine schoolgebouwtjes bezig en voel me af en toe een echte juf; ik sta voor de klas, schrijf en teken op het bord, leg dingen uit, geef aanwijzingen, roep kinderen tot de orde en help met huiswerk. Ik vind het wel hartstikke leuk om die kinderen wat te kunnen leren. Aan het eind van de les gaan ze liedjes zingen, terwijl ze in hun handen klappen en dansen, om even te ontspannen. Het is echt geweldig om dat te zien. De volgende keer zal ik proberen daar ook wat foto’s van te maken. Ik ga iedere vrijdagmiddag een soort handvaardigheid geven en lekker met een groepje kinderen tekenen, knippen en plakken. Het is trouwens nog best lastig om leuke dingen te bedenken, aangezien hun belevingswereld zo klein is. De meeste kinderen hebben een hoop dingen nog nooit gezien of zelfs nog nooit van gehoord. Ik heb een schitterende Afrikaanse dansvoorstelling gezien, waarin de geschiedenis van Mozambique werd verteld; De Portugezen zijn hier ruim driehonderd jaar de baas geweest. Na een hoop ellende te hebben veroorzaakt, vertrokken zij pas in 1975. De bevrijdingsoorlog en de daarna langdurige en verwoestende burgeroorlog brachten het land aan de rand van de afgrond. De weg is nog lang, maar de economie groeit en het gaat langzaamaan steeds beter met Mozambique. Jorrit, de oudste zoon van Jolke en Henny, is nu voor een paar weken hier in Maputo. Morgen gaan we voor twee dagen naar Swaziland, een klein buurlandje. Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal ga zien tijdens dit tochtje naar Afrika en heb er heel veel zin in.' Zie:
http://www.kyrasomers.waarbenjij.nu/

Geen opmerkingen:

How Zionists Treat Their OWN POPULATION

  https://twitter.com/Kahlissee/status/1780545543602675793 Khalissee @Kahlissee How the wives of Israeli hostages were beaten outside Netany...