dinsdag 6 december 2005

Philip Freriks 2

Ik verneem net dat de malloot op deze fietsstep nog drie jaar langer onze nationale nieuwsvoorlezer zal blijven omdat zijn beoogde opvolger Charles Groenhuijsen plotseling ontslagen is na - zo wordt gezegd - kritiek op de NOS-Journaal redactie. Nog drie jaar lollige presentatie, ijdeltuiterij, gestotter en vooral erbarmelijke journalistiek. Kennelijk heeft niemand daar enige beroepstrots. Ik kreeg onlangs het verzoek om iets te ondertekenen uit protest tegen het inperken van de geldstroom naar Hilversum. Bij deze: beste collega's, ik teken niks zolang incompetentie zo vorstelijk beloond wordt in uw dorp op de heide. Nu ik toch bezig ben: ik heb jullie nog niet gehoord over onze collega's van Al Jazeera die vanwege hun onafhankelijke berichtgeving het gevaar lopen te worden gebombardeerd door de luchtmacht van president Bush. Er is nog steeds geen enkele solidariteitsactie van jullie kant. En tenslotte: waarom verwachten jullie eigenlijk dat de Nederlandse bevolking de publieke omroepen zal steunen nu het om jullie eigen baantjes gaat? Tot nu toe zijn de bezuinigingen ten koste gegaan van vooral freelancers. Maar toen was er geen enkele sprake van harde actie van jullie kant. Ik heb vele jaren de verspilling en incompetentie in Hilversum van nabij meegemaakt en ben er dan ook niet rouwig om dat er een punt achter wordt gezet. Omdat jullie zelf niet ingrepen, doet de politiek dit nu. Het was onvermijdelijk zoals jullie zelf ook wel wisten. De positieve kant is dat Hilversum nu een sterfhuis is geworden en dat de meest talentvollen nieuwe initiatieven kunnen en zullen ontplooien. Buiten Hilversum bedoel ik. En de rest gaat met het zinkend schip ten onder, maar dat gebeurt overal en altijd. Intussen zit Philip zijn tijd wel uit, net als al die anderen die in verband met hun pensioenopbouw zijn blijven hangen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mja, mja, mja, aan de ene kant heb je natuurlijk een punt: als iets bagger is dan moet de schop eronder. Aan de andere kant: denk je werkelijk dat er iets beters voor in de plaats zal komen? Verwacht je echt dat de plannen van Medy van der Laan tot betere programma's zullen leiden? Of krijgen we er meer Philippen Freriks voor terug? Nóg meer bagger, nog meer zielloze TV, nog meer kijkcijferbrij.

Zelfs als alle mensen met talent een weblog beginnen, zoals jij hier — kudo's to you — dan nog zitten we met een marginaal verschijnsel. En van de oorspronkelijke gedachte achter de media, dat ze de mensen informeren en stimuleren om zelf na te denken, blijft maar bitter weinig over. Het publiek wordt in slaap gesust.

Gaat u maar rustig slapen, Joop van den Ende houdt de wacht. Dat wil je toch ook niet?

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...